لذت محبت خاندان رسالت و محبت مولا علی۷ به گونه‌ای است و به جایی می‌رسد که آن حضرت می‌فرمایند:
وَ اللهِ لَو ضَرَبتُ خَیشومَ المُؤمنِ بِسَیفی هذا عَلى أن یبغضنی ما أبغَضَنی ، وَلو صببتُ الدُّنیا بِحَذافیرِها عَلى الکافِرِ ما أحَبَّنی ، وَ ذلِکَ أنه قَضی فانقضى على لِسانِ النبیِ الأمیِ : «أنَّه لا یبغضُکَ مؤمنٌ ولا یحبُّک کافرٌ» [۱۵۹]
چنان‌چه با شمشیرم بر بینی مؤمن بزنم تا مرا دشمن بدارد، هرگز با من دشمنی نمی‌ورزد و چنان‌چه تمام دنیا را نثارِ منافق کنم تا مرا دوست بدارد، هرگز مرا دوست نخواهد داشت.

۱٫۴٫۱ راه‏های عملی کسب حب اهل‌بیت۷

با توجه به اهمیت بحث محبت اهل‌بیت: به برخی از راه‌های افزایش محبت به این ذوات مقدسه اشاره می‌کنیم:
۱٫۴٫۱٫۱٫ معرفت اهل‌بیت۷
یکی از راه‌های کلیدی افزایش محبت به ائمه‌ی طاهرین:، شناخت این ذوات مقدسه است. در سایه‌ی معرفت امام۷، به کمالات و ویژگی‏های انحصاری او بیش‌تر‌ واقف می‏گردیم و این وقوف خود، شیفتگی و محبت نسبت به اهل‌بیت: را در پی دارد. امام صادق۷ می‏فرماید:
إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ نَصَبَ عَلِیاً عَلَماً بَینَهُ وَ بَینَ خَلْقِهِ فَمَنْ عَرَفَهُ کانَ مؤمناً وَ مَنْ أَنْکرَهُ کانَ کافِراً[۱۶۰]
همانا خداوند عزوجل علی۷ را شاخص (و دلیل و راهنمای) آشکار بین خود و خلقش قرار داده است. پس هر کس او را شناخت، مؤمن است و هر کس او را انکار کرد (و نشناخت) کافر.
باید توجه کرد که مؤمن بودن، فرع بر شناخت امام است. از طرفی ایمان، عین حب و بغض است. در روایتی امام محمد باقر۷ می‏فرماید:
الْإِیمَانُ حُبٌّ وَ بُغْض‏[۱۶۱]
ایمان حب و بغض است.
حب به تمامی خوبی‏ها و کمالات و… و بغض نسبت به همه‌ی بدی‏ها، کژی‏ها و… در پرتو شناخت و معرفت ایمان حاصل می‏شود و ایمان هم جز حب و بغض نیست. نتیجه این می‏شود که یکی از راه‏های عملی مهم کسب حب اهل‌بیت۷، معرفت آن بزرگواران است.
۱٫۴٫۱٫۲٫ اطاعت از اهل‌بیت۷
اگر کسی شناخت لازم و کافی از اهل‌بیت: پیدا کرد، اطاعت از آنان را بر خود لازم می‏داند؛ ولی گاهی شناخت مردم در حد بالایی نیست. در این صورت چه بسا نسبت به اوامر آنان عصیان شود. عصیان هم به هر اندازه باشد، به همان اندازه کدورت و بغض می‏آورد و کدورت و بغض، ضد صفا و حب است. پس هر اندازه نسبت به اوامر آنان عصیان شود، به همان اندازه بغض و کدورت نسبت به آنان در دل ایجاد می‏شود و برعکس، هر اندازه نسبت به اوامر آنان اطاعت شود، به همان اندازه حب و صفا به آنان دل را فرا می‏گیرد. امام رضا۷می‏فرمایند:
اللهم انی اسئلک… حُبَّ کلِّ عَمَلٍ یُقَرِّبُنِی إِلَى حُبِّک‏[۱۶۲]
خدای من! از تو حب آن عملی را می‌خواهم که مرا به محبت تو نزدیک کند.
بنابراین یکی از راه‏های عملی وصول به حب، اصل عمل و طاعت عملی است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۱٫۴٫۱٫۳٫ توسل
در سایه‌ی شناخت امام۷ می‏فهمیم که همه‌ی وجودمان به او وابسته است و او واسطه‌ی فیض و کمال است. درقسمت‌های آخر زیارت جامعه‌ی کبیره، خدمت امام۷ چنین عرضه می‌داریم:
یَا وَلِیَّ اللَّهِ إِنَ‏ بَیْنِی‏ وَ بَیْنَ‏ اللَّهِ‏ عَزَّ وَ جَلَّ ذُنُوباً لَا یَأْتِی عَلَیْهَا إِلَّا رِضَاکمْ فَبِحَقِّ مَنِ ائْتَمَنَکمْ عَلَى سِرِّهِ وَ اسْتَرْعَاکمْ أَمْرَ خَلْقِهِ و…
ای ولى خدا! همانا میان من و خدا گناهانى است که جز رضاى شما آن‌ها را محو نمی‌کند، پس به حقّ کسى که شما را امین سرّ و محرم راز خود ساخته و کار خلق را به رعایت و عنایت شما سپرده و….
همان طور که در این قسمت زیارت – و قسمت‌های دیگر – آمده است، امر خلق خداوند به فرمان خدا به دست ائمه: قرار گرفته است.
اگر توسل، بعد از شناخت و با حال خوش معنوی همراه باشد، ترنم عاجزانه و عاشقانه‌ای است که حب را در دل بیش از پیش می‏پروراند و خود نیز لذت عجیبی دارد.
۱٫۴٫۱٫۴٫ تولی و تبری
دو اصلی که با حب اهل‌بیت: تأثیر متقابل دارند؛ یعنی، حب اهل‌بیت:، تولی و دوستی با دوستان خدا و آنان و تبری و بی‏زاری از دشمنان خدا و آنان را می‏آورد و تولی و تبری هم محبت اهل‌بیت: را در پی دارد.
۱٫۴٫۱٫۵ الگو سازی‏
به طور کلی مردم و به ویژه جوانان، آرمان‏گرا و قهرمان دوست هستند. از این رو سعی می‏کنند رفتار و گفتار آنان را الگوی خود قرار دهند.کشورهای غربی، درباره‌ی شخصیت‏ها و چهره‏های ملی و علمی خود صدها کتاب و مقاله می‏نویسند و فیلم و مجسمه می‏سازند. اما متأسفانه ما بزرگان دینمان را که بسیار ارزنده‏تر و شایسته‏تر از الگوهای غربی هستند، آن چنان که باید، مطرح نکرده‏ایم و به الگوسازی نپرداخته‏ایم. اگر جوانان، جایگاه رفیع و آموزه‏ها و روش‏های معصومین: را در زندگی بشناسند، مجذوب آن‌ها می‏شوند. در آموزه‏های دینی سفارش شده است که مردم ائمه‌ی معصومین: را الگو قرار دهند. در قرآن، رفتار پیامبر اسلام الگوی نیک و اسوه‌ی حسنه معرفی شده است و پیامبر۹ نیز همگان را به الگوگیری از اهل‌بیت: فراخوانده و فرموده است:
اهل‌بیت من میان حق و باطل را جدا می‏کنند و پیشوایانی هستند که باید به آنان اقتدا کرد.
۱٫۴٫۱٫۶٫ تعظیم و تکریم اهل‌بیت:
نحوه‌ی برخورد والدین، معلمان و بزرگان جامعه با خاندان پیامبر۹، نقش تعیین کننده‏ای در ایجاد محبت آنان دارد. احترام نام ائمه، صلوات فرستادن برای آنان، برخاستن هنگام ذکر نام امام زمان۷ ، برپایی جشن‏های میلاد امامان و برگزاری مراسم عزاداری در شهادت آنان و… باعث می‌شود جوانان به سوی اهل‌بیت : جذب شوند. در روایات اسلامی سفارش شده است که فرزندان خود را به نام‏های معصومان ۸، نام گذاری کنید. همچنین تأکید شده است که هنگام شنیدن نام محمد۹ بر او و آلش درود بفرستید. وقتی سکونی به امام صادق۷ خبر داد که خداوند به وی دختری عطا کرده است، حضرت پرسیدند: او را چه نامیده‏ای؟ گفت: فاطمه. امام آهی کشیده، فرمودند: حال که نامش را فاطمه نهاده‏ای، به او ناسزا مگو و او را مزن. هنگامی که دعبل خزاعی قصیده‌ی معروف خویش را برای امام رضا۷ خواند و از امام زمان۷ و قیام او یاد کرد، حضرت دست بر سر گذاشتند و به نشانه تواضع در برابر نام مهدی۷ ایستادند و برای فرج آن حضرت دعا کردند.
۱٫۴٫۱٫۷٫ یادآوری عنایت ویژه‌ی اهل‌بیت۷ به شیعه‏
یکی از شیوه‏های جذب جوانان به اهل‌بیت۸، بیان عنایت‏های ویژه‌ی آنان به شیعیان است. زیرا جوانان به طور فطری دوست دارند که مورد توجه و عنایت همگان، به ویژه بزرگان قرار گیرند. بر این اساس، اگر جوانان بدانند که اهل‌بیت۸ آنان را شاخ و برگ درختی می‏دانند که به خودشان مربوط می‏شود و در دنیا گره‌های گرفتاری‌هاشان را باز و در آخرت آن‌ها را شفاعت می‏کنند، دل باخته‌ی اهل‌بیت۸ می‏گردند. در این زمینه احادیث فراوانی وجود دارد که به دو نمونه اشاره می‏گردد:
امام صادق۷ در ذیل آیه‌ی (إِنَّ إِلَینا إِیابَهُمْ ثُمَّ إِنَّ عَلَینا حِسابَهُم[۱۶۳]) فرمودند:
چون روز قیامت فرا رسد، خداوند حسابرسی شیعیان را بر عهده‌ی ما می‏گذارد.
روزی امام صادق۷ گروهی از شیعیان را در مسجد دیدند. به آنان نزدیک شدند، سلام کردند و فرمودند:
به خدا قسم، روح و بوی شما را دوست دارم… شما یاران دین خدایید، شما پیش‏تازان به سوی بهشتید و ما بهشت را برای شما تضمین کرده‏ایم.
۱٫۴٫۱٫۸٫ بیان فضیلت دوستی اهل‌بیت:
گرچه بیان جایگاه اهل‌بیت: در ایجاد محبت آنان نقش مهمی دارد، ولی بیان فضیلت محبت اهل‌بیت:، تأثیر آن را چند برابر می‏کند. روایات اسلامی، همگان را به دوستی اهل‌بیت: دعوت کرده و حتی آن را حق آنان دانسته است. امیرالمؤمنین، امام علی۷می‌فرمایند:
عَلَیکمْ بِحُبِّ آلِ نَبِیکمْ فَإِنَّهُ حَقُّ اللَّهِ عَلَیکم‏[۱۶۴]
بر شما باد محبت دودمان پیامبرتان، چرا که آن، حق خدا بر شما می‏باشد.
احادیث فراوانی درباره‌ی فضیلت اهل‌بیت: وارد شده است. پیامبر۹ در این باره فرموده‌اند:
هر کس با محبت آل محمد بمیرد، شهید مرده است، آمرزیده می‏شود، با توبه و ایمان کامل می‏میرد، فرشته‌ی مرگ او را به بهشت مژده می‏دهد و قبرش زیارت‏گاه رحمت الهی می‏شود…
در روایات دیگری، مودّت و ولایت اهل‌بیت: یک فرض الهی و ملاک قبولی اعمال و عبادت به حساب آمده است.
اهل سنت نیز بر محبت اهل‌بیت۷ تأکید کرده‏اند. در شعر شافعی آمده است:
یا أَهلَ بَیْتِ رَسُولِ اللَّهِ حُبُّکُمْ
فَرْضٌ مِنَ اللَّهِ فِی القُرآنِ أَنزَلَهُ‏

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...