جدول شماره ۱

گروه ۲ نوجوانانی که بازی‌های الکترونیکی و رایانه ای استفاده نمی کنند

گروه ۱ نوجوانان استفاده کننده از بازی‌های

الکترونیکی و رایانه ای

۲

( X 2 )

( X 2 ) نمره خام
۲

( X 1)

( X 1 ) نمره خام

۳۶۱

۱۹

۴۴۱

۲۱

۳۶۱

۱۹

۲۸۹

۱۷

۱۲۱

۱۱

۲۸۹

۱۷

۱۴۴

۱۲

۲۵۶

۱۶

۶۴

۸

۱۹۶

۱۴

۳۲۴

۱۸

۱۹۶

۱۴

۱۹۶

۱۴

۱۶۹

۱۳

۱۶۹

۱۳

۱۶۹

۱۳

۲۵۶

۱۶

۱۰۰

۱۰

۴۹

۷

۸۱

۹

۱۴۴

۱۲

۲۵۶

۱۶

۲۸۹

۱۷

۱۲۱

۱۱

۱۹۶

۱۴

۲۸۹

۱۷

۳۶

۶

۲۸۹

۱۷

۸۱

۹

۳۲۴

۱۸

۱۶۹

۱۳

۲۸۹

۱۷

۱۴۴

۱۲

۱۰۰

۱۰

۱۲۱

۱۱

۱۶۹

۱۳

۳۶۱

۱۹

۲۸۹

۱۷

۱۶۹

۱۳

۳۲۴

۱۸

۱۰۰

۲۲۵

۲۲۵

۲۲۵

۲۸۹

۱۰۰

۱۹۶

۲۲۵

۲

∑X 2 = 5340

۲ (∑X2)139876

۱۰

۱۵

۱۵

۱۵

۱۷

۱۰

۱۴

۱۵

X 2 = 374 ∑

___

۳۵/۱۳ X 2 =

۲۸۹

۱۴۴

۲

۵۰۶۹ = ۱ X∑

۲

X 1)106929∑)

۱۷

۱۲

X 1=327 ∑

___

۸۶/۱۴ X 1 =

جدول شماره ۱

N 2 = 28 = گروه ۲ N 1 = 22 = گروه۱

__ __

X2 ∑ ۱ X ∑

———- = X2 و ———- X 1 =

۲ n n 1

____ ____

x 1 – x 2

t =

۲ ۲ ۲ ۲

( X2 ∑ ) __ ۲ ∑ + ( ( ۱ X ∑ ) )__ ۱ X ∑ ۱ ۱ ۲n 1 n

( )

۲n 1n 2- 2 n n 1 +

۳۵/۱۳ – ۸۶/ ۱۴

t =

۲ ۲

( ۳۷۴) ( ۳۲۷)

] – ۵۳۴۰ [ + ] – ۵۰۶۹[

۱ ۱ ۲۸ ۲۲

( + )

۲۸ ۲۲ ۲ – ۲۸+ ۲۲

۵۱/ ۱

= t

] ۵۷/ ۴۹۹۵ – ۵۳۴۰ [ + ] ۴۸۶۰۴ – ۵۰۶۹ [

( ۰۸/ ۰ )

۴۸

۵۱/ ۱ ۵۱/ ۱

= t =

( ۰۸/ ۰ ) ۷۷/ ۱۷ ۴۳/ ۳۴۴ + ۶/ ۵۰۸

( ۰۸/ ۰)

۴۸

۵۱/ ۱ =

( ۰۸/ ۰ ) ۲۱/ ۴

۵۱/ ۱

۵۷/ ۴ = = t

۳۳/ ۰

جدول مقایسه میانگین و انحراف استاندارد پرخاشگری در دو گروه استفاده کننده و عدم استفاده از رایانه ای و الکترونیکی

میانگین
انحراف استاندارد
نوجوانانی که از بازی‌های رایانه ای و الکترونیکی استفاده نمی کنند

۳۵/ ۱۳

۳/ ۱

نوجوانان استفاده کننده از بازی‌های رایانه ای و الکترونیکی

۸۶/ ۱۴

۰۴/ ۱

جدول شماره ۲

جهت مقایسه میانگین پرخاشگری نوجوانان استفاده کننده و عدم استفاده از بازی‌های رایانه ای و الکترونیکی از آزمون t استودنت استفاده گردید و نتیج زیر به دست آمد .

۴۸ df = 2- 28 + 22 df = 2 -df = n 1 + n 2

چون t محاسبه شده ( ۵۷/ ۴ ) بزرگتر از t جدول در سطح ۰۵/ ۰ ( ۰۲۱/ ۲ ) است ‌بنابرین‏ فرض صفر رد می شود بنایراین نتیجه می گیریم که بین میانگینهای مورد مقایسه تفاوت معنا داری وجود دارد .

در نتیجه بین استفاده از این بازی‌ها و پرخاشگری نوجوانان پسر دوره ابتدایی شهرستان خرمدره رابطه معنا داری وجود دارد .

فصل پنجم

بحث و نتیجه گیری

بحث و نتیجه گیری

این پژوهش جهت بررسی تاثیر استفاده از بازی‌های الکترنیکی و رایانه ای خشن بر پرخاشگری نوجوانان پسر دوره ابتدایی شهرستان خرمدره انجام گرفت . در این پژوهش از روش پژوهش علی مقایسه ای جهت پرخاشگری در بین دو گروه از دانش آموزان ، که یک گروه از بازی‌های الکترونیکی و رایانه ای استفاده می‌کردند و یک گروه که از این بازی‌ها استفاده نمی کردند استفاده گردید .

همان‌ طور که در فصل چهارم ملاحظه شد . فرض تحقیق تأیید گردید . یعنی پرخاشگری در نوجوانانی که از این بازی‌ها استفاده می‌کردند بیشتر از نوجوانانی بود که از این بازی‌ها استفاده نمی کردند .

به نظر می‌رسد نوجوانانی که از این بازی‌ها استفاده می‌کنند چون ساعتهای طولانی را مشغول این بازی‌ها می‌شوند و آنهم در بعضی اوقات خارج از منزل دورکیم نت ها بنایراین به علت عدم نظارت والدین و گاها ض به علت بی توجهی والدین نوجوان ساعتهای طولانی را صرف بازی‌های خشن می‌کند و این امر نیز طبعا ً از نظر روانشناختی بر روحیه نوجوانان که دوران تغییر و دگرگونی است تاثیر بسزایی دارد .

محدودیت‌ها و نارسا ئیهای پژوهش

– یکی از دلایل مهم در خصوص انجام پژوهش و کارهای پژوهشی که باید بدان توجه کرد مسئله بی اهمیت بودن مسائل پژوهشی و پژوهش در کشور ما است ، که بسیاری از پژوهشگران با این مشکل بزرگ رو به رو هستند از این روست که پژوهشگران در انجام کار پژوهشی خود با موانع و مشکلات عدیده ای رو به رو می‌شوند .

لذا هنگامی که پژوهشگران با ذوق پا به عرصه کار پژوهشی می‌گذارند و وارد میدان عمل می‌شوند و زمانی که به بی اهمیت بودن کار پژوهش و عدم استقبال مجریان و دست اندرکاران پی می‌برند ، خواه و ناخواه در بی اهمیت بودن کار پژوهش خویش دلسرد می‌شوند .

یا اینکه کار خود را به نحوه احسن انجام نمی دهند ، از اینروست که باید فرضیه های لازم را برای شکوفا ساختن و نو آوری استعدادهای نهفته را فراهم اورد .

– نبودن کتابی مخصوص ‌به این مشکل به طوری که برای قسمت نظری و ادبیات پژوهش با مشکلات بسیاری مواجه شدم .

پیشنهادات

متدهای گوناگونی برای والدین و دیگر ‌گروه‌های علاقمند ( معلمان ) وجود دارد تا زمانی را که بچه ها به کامپیوتر و به محتوای بازی خشن آن می پردازند کاهش دهد .

۱- بچه ها را باید درباره استثمار ، ادبیات متنفر و خشونت بیش از حد آگاه کرد تا بدانند چگونه وقتی این موضوع را می بیند واکنش نشان دهند .

۲- کامپیوتر را می توان در محل مناسبی از خانه قرار داد که برای کنترل زمان و محتوای ارتباط کامپیوتری آسانتر باشد .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...