نتایججدولفوقنشانمیدهدکهکلیهمبادیورودیشهریزدوهمچنینمحورکمربندیاینشهردروضعیتموجودوافقطرحدارایظرفیتمناسببرایهدایتترافیکبودهوکمبودیبهلحاظظرفیتدراینمحورهامشاهدهنمیگردد. سطحسرویستردددراینمحورهادروضعموجوددروضعیتبسیارمناسببودهودرافقطرحاینمحورهاهمچناندرسطحمطلوبقادربهسرویسدهیخواهندبود.

۳-۱۳-۲– مطالعاتطرحجامعشهریزد در بخش حمل و نقل
مسائلومشکلاتترافیکیشهریزددراینمطالعاتبهطوراختصاربهشرحذیلشناساییشدهاست :

    • فقدانکنارگذروورودبیشاز۵۰درصدترافیکترانزیتومنطقهایبهشبکهمعابرشهری ( بهویژهورودبهمحدودهمرکزیشهر ).
    • تراکمترافیکومحدودیتظرفیتخیابانهایامام،دهمفروردینوآیتاللهکاشانی.
    • محدودیتعرضخیاباننوابصفوی،طرحنامناسبخیابانفهادان،عرضنامناسبخیابانکاشانیوخیابانچمران.
    • ناوگانمحدودسیستماتوبوسرانیوعدمکاراییاینسیستمدرجابهجاییمسافران.

دراینمطالعاتراهکارهاییارائهشدهبرایحلمسائلترافیکیشهریزدبهشرحذیلمیباشد:

    • اجرایکنارگذرغربیبهمنظورانتقالترافیکعبوریازمحدودهشهر.
    • انتقالپایانههایاتوبوسرانی ( ترمینالبینشهری )،پایانهباربریومیادینمیوهوترهباربهخارجازمحدودهمرکزیشهر.
    • توسعهسیستمحملونقلعمومی ( افزایشناوگان ).

۳-۱۳-۳– تعیینمسائلومشکلاتشبکهارتباطیوسیستمحملونقلشهریزد
براساساطلاعاتاستخراجشدهازمطالعاتفرادستوهمچنینبراساسبرداشتهایمیدانیمهندسینمشاور،مسائلومشکلاتشهریزدبهشرحزیراست:

    • محدودیتظرفیتدرشبکههایمحدودهمرکزیشهر. بهواسطهتمرکزوتراکمکاربریهایجاذبسفردرمحدودهمرکزیشهریزد،اینمحدودههموارهکانونانجاماکثرسفرهایشهریبودهوانجامسفرهایبهمبداومقصداینمحدودهباگذشتزمانوباافزایشجمعیتازیکسوومالکیتاتومبیلازسویدیگرهموارهروندیروبهافزایشداشتهاست. دربرابرافزایشتقاضاطیسالهایگذشته،سطحشبکههایشریانیدرمحدودهمرکزیشهرتوسعهچندانینیافتهاستعلتاینامررامیتوانبهبافتتاریخی-فرهنگیاینمحدودهوموانعموجودبرایتعریضمحورهایموجود،بازگشاییمعابرجدیدوتوسعهشبکهنسبتداد. ماحصلدوفرآیندفوق،افزایشبارترافیکیشبکههایشریانیواصلیدرمحدودهمرکزیومحدودیتظرفیتوتراکمترافیکدراینمحورهابودهاست.
    • عدمتکمیلحلقه (رینگ) پیرامونهستهمرکزیوعدمکارکردآنبهواسطهدوریازهستهمرکزیووضعیتتقاطعها.
    • کاهشظرفیتمحورهایموجودبهدلیلاشغالعرضسوارهروظرفیتخیابانهایمحدودهمرکزیشهر

وهمچنینبرخیازخیابانهایاصلیخارجازاینمحدودهبهواسطهدلایلذیلکاهشیافته:
الف- فقدانایستگاههایاتوبوسوپهلوگیردرخارجازسطحسواره،اشغالسطحایستگاهبهدلیلپارکحاشیهایوغیرمجازخودروهاودرنتیجهتوقفاتوبوسهادرمسیراصلیسوارهرو ( اشغالعرضمفید ) باعثکاهشظرفیتمحورهامیشود.
ب- پارکحاشیهایخودروهاوموتورسیکلتهادرطولخیابانهایاصلیدرهستهمرکزیشهربهدلیلفقدانیاکمبودپارکینگعمومی.
ج- فقدانپایانهخارجازسطحسوارهروواستقرارپایانههایاتوبوسرانیدربرخیمیادیناصلیشهر( کاهشظرفیتتقاطعها ).
د- فقدانتوقفگاههاوپارکغیرمجازمسافرکشهاوتاکسیهادرنزدیکیمیادینوتقاطعهاکهباعثکاهشظرفیتتقاطعهاوخیابانهایمنتهیبهآنگردیدهاست.
۳-۱۴– سهمبالایترددموتورسیکلتهاومشکلاتمرتبطباآن
بینظمیترافیکموتوریدرمسیرهایاصلیتردد،تجاوزبهتحریمپیادهروهادرزمانشلوغیمعابر،پارکغیرمجازدرحاشیهسوارهرو،حرکتموتورسیکلتهادرخلافجهتجریانترافیک،عدمتوجهبهچراغراهنماییدرموقعیتتقاطعهاازجملهمشکلاتناشیازعدمساماندهیدرتردداینگروهازوسایلنقلیهاست.مشکلاتمربوطبهمدیریتترافیکشامل:
الف- مدیریتپارکینگ ( احداثپارکینگهایجدیدوبهرهبرداریحداکثرازپارکینگهایحاشیهایموجودازطریقپارکومتریاپارکبان ).
ب- فقداناقدامعملیدرزمینهتمرکززداییازهستهمرکزیوکاهشضریبجذبسفردراینمحدوده،ازطریقانتقالبرخیکاربریهایعمدهجاذبسفر( نظیرادارات،مراکزآموزش،مرکزخریدوخدماتو … )بهخارجازهستهمرکزیشهر.
ج-اعمالهرچهبیشترمقرراتوقوانینرانندگی
۳-۱۵– مشکلاتمربوطبهسیستمحملونقلعمومی

    • عدمتناسببینتقاضا ( حجممسافرانروزانه ) وتعدادخطوطعبوریازخیابانهایمحدودهمرکزی ( میزانعرضهتسهیلاتحملونقلعمومی )
    • عدمبرخورداریبرخیایستگاههاازحداقلتسهیلاترفاهی
    • موقعیتنامناسبایستگاههانسبتبهگذرهاوکریدورهایاصلیتردددرمحلاتبافتفرسوده ( فاصلهزیادپیادهروی )

۳-۱۶– تعیینمسائلومشکلاتترافیکیمحدودهبافتفرسوده

    • عدمتناسببینشبکههایاصلیودسترسیمحلی.
    • فقدانسلسلهمراتبدسترسی
    • کثرتورودیوخروجیهابهشبکهاصلی
    • تراکمترافیکدرشبکههایشریانی
    • عدمدسترسیسوارهازطریقکوچههایمحلی
    • تداخلحرکتیوسایلنقلیهدرکوچههایمحلی
    • روشناییمحدودمعابرووجودمانعجانبیدرمسیرتردد
    • تداخلترافیکسوارهپیادهدرکوچههایمحلی
    • فقدانیاکمبوددوربرگرداندرطولمسیرهایسواره

۳-۱۷– چشم انداز توسعه بخش حمل و نقل استان یزد
چشم انداز ترسیم شده در سند حمل و نقل استان بعنوان قله آرمانی توسعه بخش حمل و نقل استان یزد که براساس پتانسیل های موجود استان و تحلیل وضع موجود بدست آمده است، عبارتست از:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...