با توجه به جدول توکی اختلاف میانگین پیش آزمون و پس آزمون های این دو گروه آزمایشی ۴٫۵۰۸ می باشد و از لحاظ آماری نیز معنادار (۰٫۰۰۱) است. بنابراین می توان نتیجه گیری نمود که آموزش مدیریت استرس در کاهش تعلل ورزی موثرتر از آموزش حل مساله اجتماعی بوده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادات
مقدمه
در این فصل پایانی نتایج حاصل از پژوهش را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد. ابتدا فرضیه های پژوهش و نتایج حاصل از فصل چهارم و رد و تأیید فرضیه ها را با توجه به پیشینۀ نظری و پژوهشی موجود بررسی کرده و نقاط همسو و غیرهمسو اشاره خواهیم کرد. آنگاه نتیجه گیری کلی از تمام فرضیه های رد یا تأیید شده انجام خواهیم داد. سپس محدودیت های علمی و عملی موجود بر سر راه پژوهش که نتایج حاصل از پژوهش را محدود می سازند و نیز پیشنهادهایی برای پژوهش های آتی ارائه خواهیم نمود.
بحث و نتیجه گیری مربوط به فرضیه های پژوهش
طبق یافته های بدست آمده در فصل چهارم مشخص گردید که براساس فرضیه اول پژوهش، آموزش مدیریت استرس بر کاهش اضطراب مؤثر است. تفاوت دو گروه در پس آزمون بالاست (۲۸٫۲۴۱ =F) و همچنین سطح معناداری این تفاوت نیز بالاست (۰٫۰۰۱=sig). این یافتۀ پژوهشی با یافته های حق شناس حسن، بهره دار و رحمن ستایش (۱۳۸۸)، کاویانی، پورناصر، صیاد و محمدی (۲۰۰۷)، کانگ وهمکاران (۲۰۰۹) همسو می باشد. به نظر می رسد دلیل همسویی این یافته با یافته های قبلی تاثیر درمان شناختی رفتاری مدیریت استرس بر کاهش اضطراب است.
براساس داده های پژوهشی مشخص گردید که فرضیه دوم پژوهش، آموزش مدیریت استرس بر کاهش تعلل ورزی تحصیلی مؤثر است. تفاوت دو گروه در پس آزمون نسبتا بالاست (۶۹٫۷۴۵=F) و همچنین سطح معناداری این تفاوت نیز بالاست (۰٫۰۰۱=sig). این یافتۀ پژوهشی با یافته های شهنی ییلاق، مهرابی زاده هنرمند، حقیقی و سلامتی (۱۳۸۵)، سلطانی، امین الرعایا و عطاری (۱۳۸۷)، شیرافکن، نورانی پور، کریمی و اسماعیلی (۱۳۸۷) و مک کارتی[۳۵۵] و همکاران (۱۹۹۲) همسو می باشد. به طور کلی پژوهش های ذکر شده در فصل دوم اثربخشی چشمگیر درمان شناختی رفتاری مدیریت استرس را بر کاهش تعلل ورزی را نشان دادند و از این لحاظ تاثیر مثبت درمان شناختی رفتاری مدیریت استرس بر تعلل ورزی و همسویی این یافته با یافته های قبلی کاملا بدیهی است.
با توجه به فصل چهارم مشخص گردید که براساس فرضیه سوم پژوهش، آموزش حل مساله اجتماعی بر کاهش اضطراب مؤثر است. تفاوت دو گروه در پس آزمون نسبتا بالاست (۲۸٫۲۴۱ =F) و همچنین سطح معناداری این تفاوت نیز بالاست (۰٫۰۰۱=sig). این یافتۀ پژوهشی با یافته های حق شناس حسن، بهره دار و رحمن ستایش (۱۳۸۸)، کاویانی، پورناصر، صیاد و محمدی (۲۰۰۷)، کانگ وهمکاران (۲۰۰۹) همسو می باشد. به نظر می رسد دلیل همسویی این یافته با یافته های قبلی تاثیر درمان شناختی رفتاری حل مساله بر کاهش اضطراب است.
طبق یافته های بدست آمده در فصل چهارم مشخص گردید که براساس فرضیه چهارم پژوهش، آموزش حل مسدأله اجتماعی بر کاهش تعلل ورزی تحصیلی مؤثر است. تفاوت دو گروه در پس آزمون نسبتا بالاست (۲۸٫۲۴۱ =F) و همچنین سطح معناداری این تفاوت نیز بالاست (۰٫۰۰۱=sig). این یافتۀ پژوهشی با یافته های شهنی ییلاق، مهرابی زاده هنرمند، حقیقی و سلامتی (۱۳۸۵)، سلطانی، امین الرعایا و عطاری (۱۳۸۷)، شیرافکن، نورانی پور، کریمی و اسماعیلی (۱۳۸۷) و مک کارتی و همکاران (۱۹۹۲) همسو می باشد. به طور کلی پژوهش های ذکر شده در فصل دوم اثربخشی چشمگیر حل مساله را بر کاهش تعلل ورزی را نشان دادند و از این لحاظ تاثیر مثبت حل مساله بر تعلل ورزی و همسویی این یافته با یافته های قبلی کاملا بدیهی است.
با توجه به فصل چهارم می توان به سوال یک مبنی بر این که کدام یک از دو روش آموزش مدیریت استرس و حل مساله اجتماعی بر کاهش اضطراب تحصیلی مؤثرتر است؟ چنین پاسخ داد که آموزش مدیریت استرس در کاهش اضطراب موثرتر از آموزش حل مساله اجتماعی بوده است. چنین یافته ای را می توان این چنین تبیین کرد که آموزش مدیریت استرس جامع تر بوده و حتی مسایل فیزیولوژیکی مربوط به اضطراب را در برمی گیرد در نتیجه موثرتر از حل مساله می باشد.
با توجه به فصل چهارم می توان به سوال یک مبنی بر این که کدام یک از دو روش آموزش مدیریت استرس و حل مساله اجتماعی بر کاهش تعلل ورزی تحصیلی مؤثرتر است؟ چنین پاسخ داد که آموزش مدیریت استرس در کاهش تعلل ورزی موثرتر از آموزش حل مساله اجتماعی بوده است. چنین یافته ای را می توان این چنین تبیین کرد که آموزش مدیریت استرس جامع تر بوده و حتی مسایل گسترده تری را در برمی گیرد در نتیجه موثرتر از حل مساله می باشد.
محدودیتهای تحقیق
۱-با توجه به اینکه در این پژوهش، آزمون گیرنده و مداخله گر یک نفر بوده است، احتمال بروز سوگیری وجود دارد و بدین لحاظ جهت از میان برداشتن چنین مشکلی، انجام پژوهش دوسرکور یا یک سر کور توصیه می شود.
۲-توجیه اولیا و بیان اهداف و مراحل پژوهش به آنها جهت اخذ رضایت مبنی بر حضور فرزندشان در این تحقیق کاری مشکل بود.
۳-تداخل بعضی برنامه های آموزشی و اجرایی دبیرستان مثل داشتن امتحان و یا اردو و کارورزی درس آمادگی دفاعی دانش آموزان که قابل پیش بینی نبود مشکلاتی را ایجاد می کرد.
۴-چون برنامه های آموزشی پژوهش در ساعات خارج از ساعات درسی اجرا می شد هم به لحاظ خستگی و هم ازاین نظر که دانش آموزان ان را موثر در نمره و امتحان نمی دانستند انگیزه همکاری و تلاش آنها کاهش می یافت
پیشنهادها
پیشنهادهای کاربردی
۱-برگزاری کلاس های آموزش مدیریت استرس برای دانش آموزان دختر جهت کاهش اضطراب و برگزاری کلاس های آموزش مدیریت استرس برای دانش آموزان دختر جهت کاهش تعلل ورزی و نیز برگزاری کلاس های حل مساله اجتماعی برای دانش آموزان دختر جهت کاهش اضطراب و همچنین برگزاری کلاس های حل مساله اجتماعی برای دانش آموزان دختر جهت کاهش تعلل ورزی می تواند مفید و موثر واقع گردد.
۲-برگزاری دوره های آموزشی در مورد اضطراب و تعلل ورزی تحصیلی برای اولیا می تواند در کاهش اضطراب و تعلل ورزی و افزایش پیشرفت تحصیلی و سطح تعامل و ارتباطی دانش آموزان مفید باشد
پیشنهادهای پژوهشی
با توجه به اثربخشی مدیریت استرس و حل مساله اجتماعی پیشنهاد می شود که این پژوهش با حجم بزرگتر و در خرده فرهنگهای مختلف انجام شود.
آموزش مدیریت استرس و حل مساله اجتماعی به یک تیم و سپس استفاده از آنان برای انجام پژوهش های دقیق تر با کنترل عوامل مزاحم مختلف انجام شود.
انجام این پژوهش برای دانش آموزان دوره راهنمایی در هر دو جنس که از نظر رشدی در شرایط بحرانی بلوغ هم هستند توصیه می شود
بررسی اثربخشی مصاحبه انگیزشی بر اضطراب و تعلل ورزی دانش اموزان دوره متوسطه با تکیه بر یافته های این پژوهش .پیشنهاد می شود
پیوست ها
و ضمائم
آزمون اضطراب زونگ
لطفاً جملات زیر را بخوانید و متناسب با حس خودتان در یکی از خانه‌های داخل پاسخنامه علامت بگذارید.
۱- احساس می‌کنم بیشتر از حدعادی، عصبانی و مضطرب هستم.
۲- بدون هیچ دلیلی احساس ترس می‌کنم.
۳- زود برآشفته می‌شوم.
۴- احساس می‌کنم که دارم خرد می‌شوم و از هم می‌پاشم.
۵- احساس می‌کنم که همه چیز روبراه است و اتفاق بدی رخ نخواهد داد.
۶- دست و پایم می‌لرزد.
۷- سردرد، گردن درد و پشت درد اذیتم می‌کند.
۸- احساس ضعف می‌کنم و زود خسته می شوم.
۹- احساس آرامش کرده و آرامش خود را به راحتی حفظ می‌کنم.
۱۰- احساس می‌کنم قلبم سریع می‌زند.
۱۱- دایم سرم گیج می‌رود.
۱۲- غش می‌کنم یا احساس شبیه به غش کردن دارم.
۱۳- به راحتی نفس می‌کشم.
۱۴- احساس می‌کنم انگشتان دست و پایم کرخت شده و مورمور می‌کند.
۱۵- دل درد و سوء هاضمه آزارم می‌دهد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...