۱-۶-۲) قلمرو مکانی:

قلمرو مکانی این تحقیق نواحی چهارگانه شهرداری استان قم ‌می‌باشد.

۱-۶-۳) قلمرو زمانی:

اطلاعات جمع ­آوری شده در قالب پرسش­نامه مربوط به شهریور سال ۱۳۹۱ ‌می‌باشد که توسط نمونه آماری تکمیل گردیده است.

۱-۷) تعاریف مفاهیم:

۱-۷-۱) اخلاق حرفه­ای[۸]

اخلاق حرفه­ای، مجموعه ­ای از اصول و استانداردهای سلوک بشری است که رفتار افراد و گروه­ ها را تعیین می­ کند. در حقیق، اخلاق حرفه­ای، یک فرایند تفکر عقلانی است که هدف آن محقق کردن این امر است که سازمان چه ارزش‌هایی را چه موقع باید حفظ و اشاعه نمود (معیدفر، ۱۳۸۹، صص۱۹-۱۴).

۱-۷-۲) رضایت شغلی[۹]

رضایت شغلی مجموعه ­ای از احساسات سازگار و ناسازگار است که کارکنان با آن احساس ها به کار خود می­نگرند (کیت دیویس، ۱۳۷۵، ص۱۶۹). رضایت شغلی عبارت است از حدی از احساسات و نگرش‌های مثبت که فرد نسبت به شغل خود دارد، وقتی یک شخص می‌گوید دارای رضایت شغلی بالایی است، این بدان مفهموم است که او واقعاً شغلش را دوست دارد، احساسات خوبی درباره کارش دارد و برای شغلش ارزش زیادی قائل است. ( مقیمی، ۱۳۸۶، ص ۳۸۳).

۱-۷-۳) رضایت از کار

منظور این است که قلمرو و حیطه وظایفی که کارکنان انجام می­ دهند جالب باشد و فرصت­هایی برای یادگیری و پذیرش مسئولیت آن ها فراهم کند. میزان رضایت از کار بستگی به میزان تخصص و آزادی عمل در کار دارد.

۱-۷-۴) رضایت از سرپرست

بیانگر رضایتی است که فرد از رابطه با سرپرست مستقیم خود به دست می‌آورد. رضایت شغلی ناشی از این رابطه معمولاً با دوجنبه از رفتار سرپرست ارتباط دارد (Rollinson, 1998).

۱-۷-۵) رضایت از همکاران

عبارت از میزان دوستی، صلاحیت فنی و حمایتی که همکاران، مدیران و کارکنان نشان می­ دهند میزان رضایت از همکاران به میزان همکاری و پشتیبانی صمیمی همکاران در زندگی سازمانی بستگی دارد.

۱-۷-۶) رضایت از ترفیع

رضایت کارکنان از سیاست حاکم بر دادن ترفیع‌ها و نحوه اجرای این سیاست‌ها در سازمان می‌پردازد (Porter, 1961).

۱-۷-۷) رضایت از حقوق و دستمزد

اگر کارکنان احساس کنند حقوق و مزایا، توقعات آنان را برآورده می­سازد و با سطح تلاش و فعالیت آن ها برابر است، از کار خود رضایت خواهند داشت.

فصل دوم: مبانی نظری

مقدمه:

پس از ارائه کلیات تحقیق در فصل اول، در این فصل ادبیات بومی و بین ­المللی پیرامون اهداف تحقیق را مورد بررسی قرار می­دهیم. با توجه به اهداف تحقیق ساختار فصل دوم در سه بخش و به صورت زیر طرح­ریزی شده است؛

بخش اول:

در این بخش مفاهیم، تاریخچه و مدل­های رضایت شغلی و مباحث مرتبط با آن مورد بررسی قرار گرفته است.

بخش دوم:

در این بخش مفاهیم، تاریخچه و موضوعات مرتبط با اخلاق حرفه­ای ذکر گردیده است.

بخش سوم:

در این بخش مدل مفهومی پژوهش با توجه به ادبیات تحقیق و سایر تحقیقات و پژوهش­های صورت گرفته و پیشینه تحقیقات مشابه صورت گرفته در این خصوص، ارائه می­گردد.

بخش اول: رضایت شغلی

مقدمه

در دنیای پر شتاب امروز هر کس خواهان داشتن شغلی است. در واقع یکی از عوامل احساس امنیت و اعتماد به نفس، داشتن شغل و فعالیت اجتماعی است. رضایت شغلی از مهم­ترین نتایج یک انتخاب صحیح و مناسب در گزینش حرفه است. که تطابق با کار، امکان خلاقیت، روابط رضایت بخش با همکاران و افزایش عزت نفس[۱۰] را فراهم ‌می‌آورد. بر عکس ناسازگاری شغلی مسئله­ای است که سبب تعویض مکررِ شغل، غیبت، نارضایتی از خود و شغل، عدم احساس امنیت و خشم و بیزاری از کار می­گردد.

هر چه نگرش­های منفی بیشتری در رابطه با شغل وجود داشته باشد عوارض منفی بیشتری را باعث می­گردد و بیشتر شدن نارضایتی نسبت به شغل، منجر به نگرشی منفی می­ شود. یکی از این عارضه­های مهم که رابطه­ای متقابل با نگرش منفی دارد فرسودگی شغلی ‌می‌باشد (حیدری، ۱۳۷۹).

در مدیریت منابع انسانی پدیدۀ رضایت شغلی یکی از شاخص­ های کیفیت زندگی ‌می‌باشد. شکی نیست مردمی که از کار خود رضایت خاطر دارند در پایان روز احساس می­کنندکه به توفیقی نائل آمده­اند و هر چه سازگاری بین مدیران و اهداف سازمان بیشتر باشد، انگیزش و عملکرد و رضایت شغلی مدیران نیز افزایش می­یابد (شفیع­آبادی، ۱۳۷۲).

تعاریف رضایت شغلی

اغلب گفته می‌شود که «کارمند خوشحال یک کارمند کارا است» و یک کارمند خوشحال بایستی با شغلش ارضا شود. اهمیت رضایت شغلی از آنجا ناشی می‌شود که بیشتر افراد تقریبا نیمی ‌از ساعات بیداری خود را در محیط کاری می‌گذرانند.

رضایت شغلی عبارت است از حدی از احساسات و نگرش‌های مثبت که افراد نسبت به شغل خود دارند. وقتی یک شخص می‌گوید دارای رضایت شغلی بالایی است، ‌این بدان مفهوم است که او واقعاً شغلش را دوست دارد، احساسات خوبی درباره کارش دارد و برای شغلش ارزش زیادی قائل است. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که کارکنان با رضایت شغلی بالاتر، از نظر فیزیک بدنی و توان ذهنی در وضعیت خوبی قرار دارند. (مقیمی، ۱۳۸۶، ص۳۸۳)

تعریف مفهومی رضایت شغلی در بر گیرنده عناصر انتظار و ارزشیابی است. به ­عبارتی، رضایت شغلی به ­عنوان یک بیان عاطفی مطلوب حاصل از ارزشیابی شغل یا تجربیات شغلی اشاره شده است. رضایت شغلی در واقع یک پاسخ مؤثر حاصل از ارزیابی موقعیت کاری است و این امر که رضایت شغلی تابعی از ارزش­ها و پاداش­های مرتبط با کار است مورد پذیرش گسترده ­ای قرار گرفته است. اغلب دیدگاه ­ها نسبت به رضایت شغلی مبتنی بر تئوری­های انگیزشی و نگرشی نسبت به کار است که به وسیله هرزبرگ، مازلو و وروم ایجاد ‌شده‌اند.

منظور از رضایت شغلی نگرش کلی فرد درباره کارش است. کسی که رضایت شغلی او در سطحی بالا است نسبت به شغل یا کار خود نگرش مثبت دارد.( رابینز، ۱۳۷۹، ص۴۶). رضایت شغلی عبارت است از حدی از احساسات و نگرش‌‌های مثبت که افراد نسبت به شغل خود دارند. (مقیمی، ۱۳۸۰، ص۳۹۳) رضایت شغلی یعنی مجموعه احساسات سازگار و ناسازگار می‌باشد که کارکنان با آن احساسات به کار خود می‌نگرند. (دیویس، ۱۳۷۰، ص۱۴۹)

رضایت شغلی عبارت است از رضایتی (به مفهوم لذت روحی ناشی از ارضای نیاز‌ها و تمایلات و امید‌ها) که فرد از کار خود به دست می‌آورد. (فرنچ و ساورد، ۱۳۷۰، ص۳۳۹) برای ایجاد احساس تعهد در کارمندان، شغل باید برای آن ها منفعت قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. باید میان آن ها، مدیران­شان و هم ترازانشان در سازمان اعتماد و احترام متقابل وجود داشته باشد. این‌ها افرادی هستند که مجذوب کارشان هستند و سعی می‌کنند تا به مشتریان و همکارنشان کمک کنند. (Kasmir Daniel, 2005, P8)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...