پایان نامه -تحقیق-مقاله | ۲-۱-۱۲: تغییر در آموزش عالی: عوامل و چالشها – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
رشد سریع سیستمهای تلفنی از راه دور در اوایل ۱۹۰۰ نقش مهمی در آموزش بازی نکردند تا اینکه فناوری های جدید کنفرانس از راه دور در دهه ۸۰ و ۹۰ معرفی شدند.
سیستمهای کنفرانس از راه دور امکان گفت و شنود و دیدن معلمان با فراگیران خود در زمان واقعی را فراهم می کند و هیچ تأخیری در انتقادات به وجود نمیآید حتی اگر آنها در اطراف کشور یا کل دنیا پخش باشند.
آموزش ار راه دور به طور فرایندهای فناوری های مختلف ارتباطی را برای افزایش تواناییهای معلمان و فراگیران ترکیب می نماید. با گسترش ارتباط شبکه کامپیوتر در دهه ۸۰ و ۹۰ تعداد زیادی از مردم به کامپیوترهای مرتبط با خطوط تلفن دسترس پیدا کردند که به معلمان و فراگیران در ارائه کنفرانسها از طریق کامپیوتر کمک می نماید. آموزش از راه دور همچنین استفاده از کنفرانسهای کامپیوتری در صفحات وب را فراهم می کند که معلمان و فراگیران متن، تصاویر، صوت و گاهی ویدئو ارائه مینمایند (همان منبع).
روشهای بهره گیری از آموزش غیرحضوری مبتنی بر فناوری به اوایل دهه ۱۹۰۰ میلادی باز میگردد. در اواسط قرن بیستم برنامه های آموزشی متنوعی نیز وجود داشت و مجوز اولین رادیوی آموزشی دانشگاهی در سال ۱۹۲۱ صادر شد که اولین پایه شکل گیری آموزش الکترونیکی محسوب میگردد. در سال ۱۹۶۰ با تکامل و پیشرفت رسانه ها، تکنولوژی آموزش از راه دور نیز متغیر شد و بهجای تکیه بر سیستم پستی دانشگاهها با استفاده ترکیبی از ابزار جندرسانهای مالتیمدیا، جهت پشتیبانی آموزشی از دانشجویان ثبت نام مینمودند. بهگونه ای که علاوه بر انگلستان و آمریکا در سایر کشورهای اروپایی و آسیایی مؤسسات آموزش الکترونیکی توسعه یافت.
همچنین به روایتی دیگر در اواسط دهه ۱۹۷۰ دانشگاهها استفاده از اینترنت را به صورت جنبی آغاز کردند. از سال ۱۹۸۴، با آغاز پروژه کلاس مجازی در مؤسسه فناوری نیوجرسی، دانشگاهها و کالجهای دیگر نسبت به ارائه درسهایی از طریق اینترنت در ساختار مختلط در ایالت متحده اقدام نمودند (ربیع و همکاران ۱۳۸۱، بهنقل از قائدی، ۱۳۸۶).
اولین برنامه برخط توسط دانشگاه فونیکس در سال ۱۹۸۹ ارائه شد و دانشگاه مجازی کالیفرنیا با ائتلاف حدود ۱۰۰ دانشکده و دانشگاه با ارائه ۱۵۰۰ درس افتتاح شد. اما نخستین دانشگاه مجازی کامل که کلیه خدمات آموزشی و تمام درسها را بر خط ارائه مینمود در سال ۱۹۹۵ در کشور اسپانیا تأسیس شد. این دانشگاه، ابرتای کاتالونیا نام دارد (قائدی، ۱۳۸۶).
۲-۱-۱۱-۲: تاریخچه آموزش مجازی در ایران
آموزش مجازی در ایران نیز با آموزش از راه دور آغاز می شود که ابتداییترین و اولین نمونه آن آموزش مکاتبه ای میباشد که هنوز هم این نوع آموزش در کشور ما جریان دارد اما به طور رسمیتر در ایران دانشگاه ابوریحان بیرونی در سال ۱۳۵۰ شمسی برای نخستین بار نسبت به ارائه آموزش از راه دور، به صورت مکاتبه ای اقدام کرد. این دانشگاه در هشت رشته تحصیلی شیمی، فیزیک، ریاضی، زبان و ادبیات فارسی، آموزش و پرورش ابتدایی، اقتصاد و تعاون روستایی، مدیریت خدمات بانکی و مدیریت خدمات فنی به فعالیت پرداخت.
در سال ۱۳۵۲ دانشگاه آزاد ایران تأسیس شد که هدف اصلی تأسیس این دانشگاه افزایش ظرفیت نظام آموزش عالی برای تربیت نیروی انسانس متخصص و کارامد بود. از سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۶۶ آموزش از راه دور در ایران وجود نداشت، اما در خلال این سالها انجام دادن مطالعات و بررسی های اولیه منجر به تأسیس دانشگاه پیام نور (۱۳۶۶) و آغاز به کار آن شد.
در سال ۱۳۷۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی، آموزش و پرورش را موظف به تأسیس مؤسسهای برای ارائه آموزشهای نیمهحضوری و غیر حضوری کرد. که در سال ۱۳۷۵ اساس نامه این مؤسسه به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. در سال ۱۳۸۲ با بهره گرفتن از اساس نامه مذکور، این مؤسسه تأسیس و راه اندازی شد. این مؤسسه به منزله نخستین نهاد رسمی سیاستگذاری و اجرایی در آموزش و پرورش ، در سال تحصیلی ۸۴-۸۳ راه اندازی شد. و اقدام به جذب دانش آموزان واجد شرایط کرد (طالبزاده و حسینی، ۱۳۸۶).
تاریخچه آموزش الکترونیکی نیز به زمان استفاده از ابزارهای کمک آموزشی سمعی – بصری شامل نمایش اسلاید، فیلمهای آموزشی در کلاس درس باز میگردد. پس از آن تلویزیون به عنوان یک رسانه آموزشی مطرح گردید و تلویزیون آموزشی ملی ایران رسماً به امر آموزش همگانی از طریق این رسانه در سراسر کشور پرداخت. در ادامه روند ایجاد آموزشهای مجازی و آزاد در ایران، در سطح آموزش عالی و دانشگاهی در پایان دهه ۷۰ آموزش مجازی در دستود کار دانشگاه تهران قرار گرفت و پروژه هایی تحت این عنوان آغاز شد. در سال ۱۳۸۰ سایت آموزش مجازی دانشگاه تهران با ارئه ۹ درس برای دانشجویان روزانه راه اندازی شد و از نیم سال اول تحصیلی همان سال، بهرهبردارس شد. در همان سال وزارت علوم از تأسیس دانشگاه اینترنتی خبر داد که تحت نظر آن وزارتخانه، ولی به صورت مؤسسه غیرانتفاعی نوع اول در سراسر کشور خدمات آموزشی ارائه خواهد داد. به دنبال آن تعدادی از دانشگاهها اعلام کردند که راه اندازی آموزش الکترونیکی را جز برنامه های خود قرار داده اند و در حال حاضر تعدادی از آنها دروسی را به صورت تکدرسی برای دانشجویان حضوری خود ارادئه کرده اند. درایران دانشگاه شیراز بهعنوان اولین دانشگاه کشور موفق به آغاز رسمی دوره آموزشی دانشگاه مجازی شدهاست. در این نوع آموزش عمده فعالیتهای آموزشی از قبیل ثبتنام، انتخابواحد، دریافتمطالب، مذاکره با استاد از طریق شبکه رایانهای و در برخی موارد کلاسهای رفع اشکال و برخی کلاسهای آزمایشگاهی به صورت حضوری ولی با زمانبندی مناسب اجرا می شود (ضیاییپور، ۱۳۸۵).
۲-۱-۱۲: تغییر در آموزش عالی: عوامل و چالشها
سیستمهای آموزشی سراسر جهان با انبوه فشارهای اقتصادی و اجتماعی روبرو شدهاند و دیگر قادر به تأمین نیازهای در حال افزایش اقتصادهای متکی به دانش نیستند. بنابرین چشمانداز آموزش همراه با تعامل تجاری و فرهنگ اجتماعی تغییر کردهاست. دانشگاهها و یادگیرندگان با رشد بیحساب و کتاب اطلاعات مواجه شدهاند وامکان تهیه دانش از منابع بیشتری نسبت به قبل برایشان مهیا شده است. افزایش رقابت و جهانی سازی نیاز را برای یادگیری گسترده و فراتر از مدت زمان مرسوم برای طول زندگی از یادگیری را ایجاد کردهاست. در این میان برخی عوامل منجر به تغییر شکل آموزش شدهاند و در ادامه آموزش عالی را با چالشهایی مواجه کرده اند:
۲-۱-۱۲-۱: عوامل تغییر[۴۱]:
برخی عوامل وجود دارند که واسطه و عامل تغییر شکل دانشگاهها در عصر حاضر میباشند. در ادامه این عوامل به طور خلاصه بیان شدهاند:
- جهانی سازی[۴۲]
دید جهانیسازی مرز بین ملتها و کشورها را از بین میبرد. در حوزه اقتصادی، مزیت جهانی شدن این است که خدمات و افراد در سراسر جهان به طور فزایندهای به صورت فوری در دسترس هستند. در این شرایط شده تغییر رابطه تولید دانش و تدریس و یادگیری ناگریز است. جهانی سازی باعث از بین رفتن مرزهای آموزشی شده و نظامهای آموزشی کشورها را در مقابل دیگر نظامهای آموزشی جهان نفوذپذیر می کند. و در نتیجه بیشتر بر برنامه درسی بین المللی تأکید می شود (ماسون، ۲۰۰۶).
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 05:57:00 ب.ظ ]
|