پروژه های پژوهشی درباره بررسی میزان تاثیر اعمال نمره … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
بررسی و تحلیل عوامل اثرگذار بر بهبود ترافیک در استان هرمزگان
عبدالرحمانی و حبیب زاده
۱۳۹۲
محتوا و برنامههای رسانه ها، بیشترین اثر را در بهبودی رفتار ترافیکی دارد. بر همین اساس، تنظیم رفتار ترافیکی(به کارگیری قوه قهریه و جریمه) از سوی راهنمایی و رانندگی در فرهنگ سازی ترافیک، باید با تامل بیشتر صورت گیرد.
ارزیابی نقش فرهنگسازی ترافیکی در راستای کاهش آثار تصادفات و ارتقای نظم و امنیت اجتماعی
پورمعلم و جعفری نسب
۱۳۹۲
در میان تدابیر و سیاستهای مختلف برای بهسازی رفتار و فرهنگ ترافیکی در راستای بهبود ایمنی و روانسازی حمل و نقل، عنصر «آموزش و فرهنگ سازی در میان اقشار مختلف جامعه» بیشترین سهم را در میان مؤلفههای دیگر داراست.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
جمع بندی پیشینه تحقیق
مرور مطالعات انجام شده در زمینه رابطه اعمال قوانین رانندگی و کاهش تخلفات نشان دهنده تاثیر مثبت این سیاست در کاهش تخلفات است. با این حال، توجه به جنبه های نرم این پدیده مانند مهندسی فرهنگ و غلبه رویکردهای جامعه شناسی در بررسی و حل این معضل، از جمله گرایش های بارز در چند سال اخیر است. بعد دیگر این قضیه، جنبه سخت و به عبارتی توجه به مدیریت فضاهای شهری به منظور کنترل رفتار ترافیکی افراد و کاهش تخلفات است. با این حال، وزن عناصر یاد شده در کاهش تخلفات رانندگی کاملاً مشخص نیست و این خود تحقیق جامعی را می طلبد. از سوی دیگر، عدم تاثیر اعمال نمره منفی بر کاهش تخلفات رانندگی در برخی از استان های کشور، سوال مهمی است که مطرح می شود و پاسخ به آن نیازمند نگریستن به این پدیده در یک کلیت و قالب جامع می باشد.
الگویی که میتوان از این مطالعات گرفت، بهره برداری از رویکرد جامعهشناسان رفتاری در بررسی این مساله است. چرا که از دیدگاه آنان، اعمال نمره منفی در حکم نوعی تنبیه به شمار میآید که میتواند مانع بروز رفتارهای خلاف قانون شود و با این وسیله میتوان انگیزه افراد را برای ارتکاب جرایم رانندگی، از بین برد و خاموش نمود. بر این اساس، در این تحقیق تلاش خواهد شد تا از این تئوری به منظور تبیین این پدیده بهره برداری شود.
مبانی نظری تحقیق
با توجه به اینکه موضوع محوری این تحقیق، رفتارهای ترافیکی افراد و مخصوصاً تخلفات و جرایم رانندگی میباشد، ابتدا به بررسی مفاهیم هنجار و جرم پرداخته میشود، سپس جرایم راهنمایی و رانندگی و بعد از آن قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی مورد بررسی قرار میگیرد.
هنجار
در هر فرهنگی، افراد، انواع مختلفی از رفتارهایی را که باید در موقعیتهای مختلف انجام دهند، از طریق نهاد خانواده، رسانه ها و … میآموزند و شکل هر رفتاری، معین میشود، مثلاً سلام کردن بعنوان یک هنجار؛ جامعه به افراد خود یاد میدهد که در چه مکانهایی و به چه کسانی باید سلام کرد و شکل سلام کردن و معنی عینیت یافته آن را یاد میدهد. حال اگر به رفتارهای مردم توجه شود، رفتارهای مشترک بین اکثریت و شکلهای تقریباً ثابت آن رفتارها را میتوانیم پیدا و نحوه و چگونگی آنها را مشخص کنیم. به چگونگی رفتار که به وسیله کنشگران اجتماعی یا اکثریت آنها رعایت میگردد، قاعده رفتاری میگوییم. قاعدههای رفتاری از روانفرد مستقل بوده و قائم به اجتماع افراد هستند. لذا پدیده های اجتماعی میباشند. حال به این قاعدههای رفتار که از طرف جامعه و فرهنگ آن، به همه افراد آموخته شدهاند و توقع اجتماعی هم این است که همگان آنرا رعایت کنند، در اصطلاح جامعهشناسی هنجار و یا الگوی عمل میگویند(صدیق اورعی، ۱۳۷۴: ۲۵).
انواع هنجار
هنجارها یا الگوهای عمل را از این حیث که چه کسی ضامن اجرای آنهاست، به سه دسته تقسیم میکنند:
دستهای که به طور رسمی و مدون در جامعه وجود دارد و سازمانهای رسمیجامعه، مراعات آن را تضمین کردهاند که اصطلاحاً قانون نامیده میشوند.
دسته دیگر به صورت احکام شرعی بیان شده و ضامن اجرای آنها خداوند متعال است. این دسته از الگوهای عمل، خود به چهار دسته کلی واجبات، محرمات، مستحبات و مکروهات تقسیم میشوند.
دسته سوم از هنجارها، که مردم یا آحاد یک جامعه، ضامن اجرای آن هستند، هنجار(به معنی خاص) نامیده میشود. این دسته، از حیث شدت و ضعف کنترل اجتماعی، به دو دسته آداب اجتماعی و عادات اجتماعی تقسیم میگردد. آداب اجتماعی به قاعدههای رفتاری پذیرفته شدهای اطلاق میشود که جامعه زیر پا گذاشتن آنها را تحمل نمیکند. «گراهام سامنر» از این دسته به عنوان میثاق(عرف) اجتماعی[۱۰] یاد میکند. عادت اجتماعی به قاعدههای رفتاری اطلاق میشود که توسط اکثریت افراد جامعه رعایت میشود، اما جامعه در قبال تخلف از آن، بردباری نشان میدهد.
ناهنجاری
اکنون بر حسب این که هنجار به کدامیک از تعاریفی که در بالا ارائه شد، محدود شود، نابهنجاری را میتوان به سه دسته کلی تقسیم نمود:
معصیت-اعمال خلاف احکام شرع
جرم- اعمال خلاف قانون
کجروی- اعمال خلاف آداب و عادات اجتماعی
معصیت: به اعمالی که بر خلاف هنجارهای دینی( احکام شرعی)صورت گرفته باشد، معصیت گفته میشود که خود بر دو نوع است:
الف)ترک واجبات:اعمالی که بر خلاف بایدهای دینی صورت گرفته است، مانند نماز نخواندن.
ب)ترک محرمات: اعمالی که بر خلاف نبایدهای دینی صورت گرفته است، مانند تهمت زدن.
در این دسته از ناهمنوایی، مجازات کننده اصلی خداست. گرچه ممکن است بواسطه تبدیل هنجارهای دینی به فرهنگ و قانون، مردم و نمایندگان حکومت نیز به اعمال مجازات متخلفین از هنجارهای دینی بپردازند(حیدری چروده، ۱۳۸۳: ۱۵۴).
کجروی[۱۱]: کجروی عبارت است از رفتاری که به طریقی، با انتظارهای رفتار مشترک اعضای یک جامعه، سازگاری ندارد و بیشتر افراد جامعه، آن را ناپسند و نادرست میدانند(ربانی و شاهنوشی،۱۳۸۰ :۸۴).
نیکگهر، کجروی را فرایندی میداند که طی آن، افراد از مدار مراقبت اجتماعی و الگوهای بهنجارخارج میشوند. اشخاصی که مطابق الگوهای رفتاری معمول، متداول و بهنجار عمل نمیکنند، نابهنجار یا کجرو نامیده میشوند(نیکگهر،۱۳۶۹: ۳۴۹).
آبراکرامبی نیز در تعریفی مشابه، رفتار کجروانه را هر گونه عدول از حالت معمول که در اجتماع مورد نهی باشد، تعریف میکند(آبراکرامبی،۱۳۶۷: ۱۱۶).
کوئن نیز معتقد است هر گونه رفتاری که با چشمداشت های جامعه یا گروه معینی در داخل جامعه تطبیق نداشته باشد،انحراف یا کجروی نامیده میشود. انحراف به دوری جستن از هنجار اطلاق میشود و زمانی رخ میدهد که یک فرد یا یک گروه، معیارهای جامعه را رعایت نکند(کوئن، ۱۳۸۰: ۱۶۰).
یکی از نشانههای بارز کجروی، برآورده نشدن انتظارات متعارف نقشهایی است که شخص، متصدی و ایفاگرآنها است و از یک نقش اجتماعی انتظار میرود نیاز خاصی را تامین و در راستای هدف شناخته شدهای عمل کند. همین برآوردن یا برآورده نکردن انتظارات متعارف و عمل کردن یا نکردن در راستای هدف شناخته شده، معیاری است برای تشخیص معنای فرهنگی همنوایی وکجروی( نیکگهر،۱۳۶۹: ۳۵۱). بنابراین رفتار کجروانه هم شامل رفتارهای مغایر با هنجارهای عام است وهم شامل رفتارهایی مغایر با هنجارهای خاص. با این حال در فرایند جامعهپذیری، فرد تنها یک نقش عمومی وکلی را یاد نمیگیرد، بلکه نقشهای اجتماعی خاص و جزیی متناظر با گروه های عمده اجتماعی را که در آنها مشارکت دارد را نیز میآموزد. بنابراین بهنجار بودن رفتار، در ارتباط با کارکردها وهدفهای هرگروه سنجیده میشود. یک فرد معین ممکن است شوهر یا پدری بهنجار باشد، ولی در ایفای نقشهای اقتصادی یا سیاسی مشخصی نابهنجار باشد( نیکگهر، ۱۳۶۹: ۳۵۴. اطلاق کجرو به یک فرد به معنای کجرو بودن او در تمام زمینهها نیست.
تعاریف کجروی
تعریف جرم
جرم در لغت به معنای «گناه» آمده است و در اصطلاح، علیرغم تعاریف زیادی که از جرم شده، هنوز هم این موفقیّت بدست نیامده تا از جرم، آنچنان تعریفی به عمل آید که مورد قبول همگان قرار گیرد و در زمان و مکان واجد ارزش باشد و دلیل این امر نیز این است که پدیدۀ جرم، بر حسب نظر دانشمندان و محققان، دارای مبانی و صور گوناگون است.به سخنی دیگر، آنچه که از نظر یکی جرم محسوب میشود، بر حسب دیگری نه تنها ممکن است عنوان جرم به خود نگیرد، بلکه امکان دارد که حتی عملی پسندیده به شمار آید(شامبیاتی،۱۳۸۴: ۲۱۳).
جرم عبارت است از هر شیوه، رفتاری که قانون را نقض کند. هر جا که قانون وجود دارد، جرم نیز وجود دارد. قوانین، هنجارهاییاند که توسط حکومتها، به عنوان اصولی که شهروندان باید از آنها پیروی کنند، تعریف شدهاند(گیدنز، ۱۳۸۶: ۱۳۳).
در تعریفی دیگر از جرم چنین آمده است: جرم انحرافی است که به طور قانونی و از طرف حکومت برای آن مجازات در نظر گرفته شده است(باند،۲۰۰۴: ۶۰).
دورکیم جامعه شناسی فرانسوی، جرم را چنین تعریف میکند«عملی که وجدان جمعی را جریحهدار میکند(ستوده، ۱۳۸۶: ۳۸).
به این ترتیب، جرم را به صورت عملی مشخص با طبیعتی خاص و خصوصیتی معین نشان نمیدهد. جرم را برخی به بیماری اجتماعی تشبیه کردهاند، اما بین جرم و بیماری حداقل این تفاوت وجود دارد که بیماری در عالم واقعیت، با نشانهها و علایمیمشخص همراه است که قابل مشاهده و بررسی است، اما هیچ عملی نیست که به خودی خود جرم محسوب شود. زیانها و صدمه فلان عمل، هر قدر زیاد و مهم باشد، مرتکب آن، هنگامیمجرم تلقی میشود که افکار عمومیو اعتقاد گروه اجتماعی، وی را مجرم بشناسد. به عبارت دیگر، آنچه عملی را جرم میسازد، جنبه عینی و بیرونی عمل نیست، بلکه تعیین کننده جرم قضاوتی است که جامعه در مورد آن دارد. این حقیقت به اندازهای روشن است که اعمالی مانند پدرکشی که در جوامعی، منفیترین اعمال محسوب میشود، در بعضی جوامع عقب مانده چنانچه در اوضاع و احوال خاصی صورت گیرد، اساساً جرم شناخته نمیشود، بر عکس در همین جوامع، نقض محرمات جنسی یا غذایی که در برخی کشورها امری کاملاً عادی است، ممکن است جنایتی نابخشودنی تلقی شود. پس جرم، تصوری کاملاً اجتماعی است، یعنی کاملاً نسبی است. جرم قضاوتی است که افکار عمومی،درباره عملی خاص انجام میدهد.بنابراین میتوان گفت که ارزشیابی هر عمل، لزوماً بر حسب تغییر احساسات و معتقدات محیط اجتماعی که هیچگاه کیفیتی ثابت ندارد، فرق میکند، با این وصف میتوان نتیجه گرفت که، عملی که در زمانی معین جرم تلقی میشود و مجازاتی شدید به دنبال دارد، ممکن است در زمانی دیگر نه تنها مجاز شناخته شود، بلکه افتخارآمیز هم جلوه کند. سقط جنین در برخی جوامع نظیر ژاپن، کاملاًمجاز شناخته شده و ممکن است در کشورهای دیگر بنابر مقتضیات جمعیتی مجاز شناخته نشود(سخاوت، ۱۳۷۹: ۲۶-۲۵).
جرم در زبان قرآن و به تبع آن در فقه اسلامی، عبارتست از انجام دادن فعل یا گفتن قولی است که شارع مقدس آنرا منع کرده است. به عبارت دیگر افعال و اقوالی جرم تلقی میشوند که مغایر با احکام یا اوامر و نواهی باری تعالی باشند به طوری که در آیۀ دوازدهم سورۀ مائده «یَجرمنّکُم» به معنای کارهای زشت و ناپسند وارد شده است و نیز لفظ «مجرمین» در آیۀ چهل و هشتم از سورۀ قمر نیز ناظر به اعمال و رفتار زشت کسانی است که در گمراهی به سر میبرند. همین معنا را میتوان از آیاتی که در باب انواع جرایم مشمول است قصاص نفس، قصاص عضو، دیه، حد زنا، حد قذف، حد سرقت در قرآن کریم وارد شده است استشهاد نمود(ولیدی،۱۳۷۲: ۱۳).
بر اساس رویکرد علمی، جرم پدیده اجتماعی و جهانی است که تحت عناوینی چون سرپیچی،سرکشی،رفتار انحرافی و ناپسند با خلقت بشر آغاز شده است. همان گونه که آدم و حوا،خود به علت ارتکاب عمل نهی شدهای از بهشت رانده شدند و پسرشان قابیل برادر خود هابیل را به قتل رساند(مائده و بقره آیات،۳،۵۳،۸۲ ۷۲).
تعریف جرم کار آسانی نیست،گفته میشود جرم عملی است که نظم اجتماعی را برهم میزند،اما این تعریف نه تنها مشکلی را حل نمیکند،بلکه یک مشکل را به سه مشکل تبدیل میکند:
۱-منظور از نظم چیست؟
۲-منظور از اجتماع کدام اجتماع است؟
۳-تشخیص این امر با کیست؟(ستوده،۱۳۸۲: ۶۵).
«عدهای از حقوقدانان معتقدند که نقص قانون هر کشوری در اثر عمل خارجی، در صورتی که انجام وظیفه یا اعمال آن را تجویز نکند و مستوجب مجازات هم باشد،جرم نامیده میشود»(تاج زمان،۱۳۸۳: ۴۳).
سهم دورکیم[۱۲] در نظریهپردازی درباره جرم و کیفر بسیار مهم است که بیشتر در کتاب «تقسیم کار در جامعه » و «قواعد و روش جامعهشناسی» منعکس میباشد(آرون[۱۳]،۱۳۸۳).دورکیم معتقد است که هر عملی که درخور مجازات باشد،جرم است. به بیان دیگر،هر فعل یا ترک فعلی که نظم،صلح وآرامش اجتماعی را مختل سازد و قانون نیز برای آن مجازاتی تعیین کرده باشد،«جرم» محسوب میشود. به نظر دورکیم «ما کاری را بخاطرجرم بودن محکوم نمیکنیم، بلکه از آنجایی که آن را محکوم میکنیم، جرم تلقی میشود»(ستوده،۱۳۸۲: ۶۵).
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 03:47:00 ب.ظ ]
|