۵۵/۰

۳

۴۸/۰

مقدار ارزش ویژه

۹۵/۴

۱۸/۲

درصد واریانس

۴۳/۲۷

۱۰/۱۷

کل واریانس

۴۵/۴۴

۳-۳-۳-۲- مقیاس حریم رعایت اخلاقی (CMR)
این مقیاس در سال ۲۰۰۳ توسط آکوئینو و رید ساخته شد. این ابزار شامل ۴ سئوال است که میزان اعتقاد به التزام اخلاقی نسبت به چهار گروه مختلف را اندازه ­گیری می­ کند. این چهار گروه عبارتند از: افرد کشوری دیگر، بیگانگان، افراد متعلق به گروه ­های مذهبی متفاوت با گروه مذهبی خود، افراد متعلق به قومیتی متفاوت از قومیت خود. گویه ­ها بر اساس مقیاس لایکرت ۵ درجه ای از ۱ (اصلاً متعهد نیستم) تا ۵ (خیلی متعهدم) درجه بندی می­شوند.
ضریب پایایی این مقیاس توسط سازندگان ۸۸/۰ گزارش شده است. در این پژوهش نیز ضریب پایایی این مقیاس با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ ۹۱/۰ به دست آمد.
۳-۴- روش جمع­آوری اطلاعات
به منظور جمع­آوری اطلاعات، پس از انتخاب گروه شرکت­ کنندگان و تهیه­ پرسشنامه، آزمون به صورت گروهی و در کلاس­های درس دانشجویان اجرا شد. قبل از توزیع پرسشنامه ­ها، توضیحاتی راجع به نحوه­ پاسخگویی به سئوالات، هدف پژوهش و ضرورت همکاری صادقانه­ به آزمودنی­ها داده شد و از آنها خواسته شد تا با دقت و حوصله به تمامی سئوالات پاسخ دهند. علاوه بر این، به آنها اطمینان داده شد که پاسخ­های آنان محرمانه خواهد ماند. مدت زمان پاسخگویی به سئوالات بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در نوسان بود. پس از جمع­آوری اطلاعات کار نمره­گذاری آغاز شد.
۳-۵- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
در این پژوهش به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات، ابتدا با بهره گرفتن از شاخص­ های آمار توصیفی، اطلاعات توصیفی آزمودنی­ها از قبیل میانگین و انحراف معیار، مشخص گردید. پس از آن به منظور پاسخگویی به فرضیه ­های موجود و بررسی میزان قدرت پیش ­بینی متغیرهای برونزاد (دلبستگی به والدین و دلبستگی به همسالان) و متغیر واسطه­ای (هویت معنوی) بر روی متغیر درونزاد (فاصله روانشناختی) از روش آماری تحلیل مسیر با بهره گرفتن از روش رگرسیون چندگانه به روش متوالی همزمان بر اساس مراحل بارون و کنی استفاده شد. برای بررسی مسیرهای موجود در مدل مراحل زیر اجرا گردید:

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۱- رگرسیون فاصله روانشناختی (جهت­گیری غلبه اجتماعی و حریم رعایت اخلاقی به طور مجزا) بر دلبستگی به والدین و همسالان.
۲- رگرسیون هویت معنوی بر دلبستگی به والدین و همسالان.
۳- رگرسیون همزمان فاصله روانشناختی (جهت­گیری غلبه اجتماعی و حریم رعایت اخلاقی به طور مجزا) بر دلبستگی به والدین و همسالان و هویت معنوی.
۴- برای تعیین نقش واسطه­گری هویت معنوی بین دلبستگی به والدین و همسالان و فاصله روانشناختی مرحله­­ی سوم با مرحله اول مقایسه شد.
علاوه بر مراحل بارون و کنی، به منظور تعیین نقش واسطه­گری از دستور bootstrapدر نرم افزار ایموس نیز استفاده شد و به منظور بررسی نقش تعدیلی جنسیت مراحل فوق به طور مجزا برای دختران و پسران اجرا گردید و تفاوت­های حاصل به عنوان ملاکی برای نقش تعدیل­گری جنسیت در نظر گرفته شد.
فصل چهارم
یافته­های پژوهش
۴-۱- مقدمه
در این فصل نتایج تحلیل­های آماری متغیر­های پژوهش ارائه شده است. به این منظور ابتدا یافته­های توصیفی متغیرهای پژوهش و ماتریس همبستگی متغیرها ارائه شده ­اند و پس از آن نتایج تحلیل­هایی که برای بررسی سئوالات پژوهشی صورت گرفته­اند مطرح گردیده است.
۴-۲- یافته­های توصیفی متغیرهای پژوهش
به منظور بررسی اطلاعات توصیفی، میانگین و انحراف معیار متغیرهای پژوهش مورد بررسی قرار گرفت که نتایج حاصل در جدول ۴-۱ ارائه گردیده است.
جدول ۴-۱- یافته­های توصیفی متغیرهای پژوهش

متغیر

میانگین

انحراف معیار

حداکثر نمره

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...