۲-۵- محیط­های اینترنت

اینترنت نه فقط یک محیط، که چندین محیط محسوب می­ شود؛ اگرچه بین محیط­های گوناگون اینترنت همپوشی فراوانی وجود دارد، اما این محیط­ها از نظر برخی مشخصات بنیادین (که به هنگام تجربه­ این محیط­ها بر رفتار ما اثر می­گذارند) با یکدیگر تفاوت دارند:

    1. نخستین محیط شبکه جهانی، وب است. از این محیط به عنوان گونه ­ای کتابخانه یا قفسه مجلات استفاده می­ شود؛ جستجوهای علمی بخشی از این قسمت محسوب می­شوند.

      1. پست الکترونیکی به صورت یکی از محیط­های اینترنتی بسیار مهم برای کاربران درآمده­است و در کنار وب به عنوان یکی از فناوری ­های ضروری تلقی می­ شود. از این قابلیت جهت برقراری ارتباط با دوستان و خانواده استفاده می­ شود.

    1. محیط دیگر در اینترنت، محیط بازی است، محیط­های مجازی­ که چندین عامل را با هم می­آمیزند تا بین کاربران حس وابستگی قوی­تری را نسبت به مکان و جامعه ایجاد نماید.

  1. یکی از مهم­ترین و پرطرفدارترین محیط­های اینترنت، گفتگوهای همزمان است. اشخاص به­واسطه این محیط می ­توانند هم­زمان وارد اتاق­های گفتگو شده و در گفت و شنودهای هم­زمان با دیگران شرکت جویند (احسانی، ۱۳۸۶).

۲-۶- میزان استفاده از اینترنت در جهان

طبق برآوردهای انجام شده، شبکه اینترنت تا پایان ماه آوریل سال ۱۹۹۸ بالغ بر ۰۰۰،۷۵۰،۱۱۵ استفاده کننده در جهان داشته که ۷۰ میلیون نفر در امریکا و کانادا، ۲۳ میلیون نفر در اروپا، ۱۴ میلیون نفر در آسیا و اقیانوسیه، ۷ میلیون نفر در امریکای جنوبی، ۱ میلیون نفر در آفریقا و ۰۰۰،۵۲۵ نفر در خاورمیانه از این شبکه استفاده کرده ­اند (شیری، ۱۳۷۸). گسترش اینترنت در جوامع بشری روبه­رشد است. کاربرد رسانه چندگانه­ای چون اینترنت نشانگر اهمیت و جایگاه ویژه آن ‌می‌باشد. طبق آخرین آمارها و تحلیل­های ارائه شده در سایت سازمان جهانی اینترنت، تعداد کسانی که در سراسر دنیا در سال ۲۰۱۰ به اینترنت دسترسی داشتند در جدول ۲-۱ نشان داده شده­است.

جدول ۲-۱٫ میزان استفاده از اینترنت بر حسب مناطق جغرافیایی در سال ۲۰۱۰

منطقه
کاربران

(درصد)

کاربران

(میلیون نفر)

جمعیت

آفریقا

۹/۱۰

۷۰۰،۹۳۱،۱۱۰

۰۵۰،۷۷۹،۰۱۳،۱

آسیا

۵/۲۱

۳۹۶،۰۹۴،۸۲۵

۸۵۲،۷۹۲،۸۳۴،۳

اروپا

۵۸/۴

۴۴۸،۰۶۹،۴۷۵

۵۱۱،۳۱۹،۸۱۳

خاورمیانه

۸/۲۹

۹۴۶،۲۴۰،۶۳

۹۲۴،۳۳۶،۲۱۲

آمریکای شمالی

۴/۷۷

۵۰۰،۲۲۴،۲۶۶

۴۵۰،۱۲۴،۳۴۴

آمریکای­لاتین و کاراییب

۵/۳۴

۸۳۶،۶۸۹،۲۰۴

۹۷۲،۵۵۶،۵۹۲

اقیانوسیه/استرالیا

۳/۶۱

۹۹۰،۲۶۳،۲۱

۲۰۱،۷۰۰،۳۴

منبع: سایت جهانی اینترنت

آمارها حاکی از نابرابری در دسترسی و کاربرد فناوری و اینترنت ‌می‌باشد، این نابرابری سبب کاهش اطلاعات و پس­ماندگی از علم روز به­ ویژه در کشورهای محروم می­ شود (چارلز[۶۲]، ۲۰۱۰).

۲-۶-۱-

اتحادیه بین‌‌المللی ارتباطات دوربرد سازمان ملل متحد اعلام کرد: تعداد کاربران اینترنت در سراسر جهان تا آغاز سال ۲۰۱۱ میلادی به بیش از دو میلیارد نفر رسیده­است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دبیر کل اتحادیه بین‌‌المللی ارتباطات دوربرد در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: “در آغاز سال ۲۰۰۰، فقط ۲۵۰ میلیون کاربر اینترنت در جهان وجود داشت”. وی افزود: “تا آغاز سال۲۰۱۱، تعداد کاربران اینترنت به دو میلیارد نفر افزایش یافت. جمعیت جهان در آغاز سال ۲۰۱۱ از ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر فراتر رفته و اکنون از هر سه نفر سکنه جهان، تقریباً یک نفر کاربر اینترنت است” (آقاجانی فشارکی، ۱۳۸۹).

اطلاعات تازه­ای که در پایگاه اتحادیه بین ­المللی ارتباطات دوربرد منتشر شده، نشان می­دهد تعداد کاربران اینترنت از یک میلیارد و هشتصد و شصت میلیون نفر در پایان سال ۲۰۰۹ به دو میلیارد و هشتاد میلیون نفر در پایان سال ۲۰۱۰ افزایش یافته است. در حالی که جمعیت جهان از شش میلیارد و هشتصد میلیون نفر فراتر رفته است، از هر سه نفر، تقریباً یک نفر کاربر اینترنت است. ۵۷ درصد کاربران اینترنت در کشورهای در حال توسعه هستند.

۲-۶-۲- میزان استفاده از پست الکترونیکی

یک سایت تحقیقاتی در نخستین روزهای سال ۲۰۱۱ گزارشی جامع از عملکرد اینترنت از تعداد پست­های الکترونیکی ارسال شده، دامنه­ها و سایت­های اینترنتی و تعداد کاربران متصل به شبکه در سال ۲۰۱۰ را منتشر کرد که به صورت جداولی منتشر شد. آغاز سال نو بهانه خوبی برای انتشار آمار و ارقام سال قبل است. در این میان تحلیل روند مهم­ترین عوامل و ارزش­های دنیای اینترنت در سال ۲۰۱۰ اقدام بسیار مثبتی در شناخت رشد بخش­های متعدد این حوزه است. به همین منظور، مؤسسه پینگدام[۶۳] تحقیقاتی انجام داده­ که گزارشی از وضعیت و ارقام تکامل وب و اینترنت در سال گذشته را ارائه می­ کند.

در شرایطی که به اعتقاد بسیاری از کاربران شبکه، پست الکترونیکی امروزه و با گسترش خدمات پیام­های فوری، میکروبلاگ­ها و شبکه­ های اجتماعی به عنوان یک ابزار ارتباطی از رده خارج به شمار می­رود، در سال ۲۰۱۰ پیام­هایی که از طریق پست الکترونیک جابجا شدند به رقم ۱۰۷ تیلیارد ایمیل ارسال شده رسید. این بدان معنی است که در هر روز ۲۹۴ میلیارد ایمیل ارسال شده­است که از این تعداد ۸۹ درصد هرزنامه بوده ­اند. ‌بنابرین‏ ۲۶۲ میلیارد هرزنامه در هر روز به صندوق پست­الکترونیکی کاربران ارسال می­ شود. در سال گذشته در تمام دنیا حدود ۳ میلیارد پست الکترونیک وجود داشت.

تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۰، ۲۵۵ میلیون وب سایت در سراسر دنیا فعال بودند که از این تعداد ۴/۲۱ میلیون وب سایت در سال ۲۰۱۰ ساخته شدند. از این تعداد، بیشتر این سایت­ها برابر با ۸/۸۸ میلیون وب سایت با دامنه نوعcom. ثبت شده­بودند و ۲/۷۹ میلیون وب سایت با دامنه­های محلی فعال بودند. در رتبه سوم دامنه net. با ثبت ۲/۱۳ میلیون وب سایت و در رتبه چهارم دامنه­های org. با ثبت ۶/۸ میلیون سایت قرار گرفتند (معیدفر و همکاران، ۱۳۹۰).

۲-۶-۳-میزان استفاده از اینترنت در ایران

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...