۳-۷) متغیرهای پژوهش
متغیر به ویژگی یا صفت یا عاملی گفته می شود که در بین افراد جامعه مشترک بوده، می تواند مقادیر کمی و ارزش های متفاوتی داشته باشد. هر شئ دارای ویژگی هایی از نظر وزن، حجم، طول، عرض، ارتفاع، رنگ، مقاومت، زیبایی و مانند آن است و هر موجود زنده ای نیز از ویژگی های مزبور و سایر ویژگی های زیستی و عقلانی برخوردار است. تقریبا در هر تحقیق شناخت متغیرها، اندازه گیری آنها و بررسی نحوه آثار و روابط آنها با یکدیگر مد نظر است. متغیرها انواع گوناگون دارند و بر اساس مبانی مختلفی (ارزش، رابطه، نقش و جانبی) طبقه بندی می شوند(حافظ نیا، ۱۳۸۲، ص ۴۱).
با توجه به اهداف و فرضیه ها در پژوهش حاضر عوامل امنیت سرمایه گذاری، فرهنگ سهامداری، گروه های مرجع، موقعیت مکانی بورس، سرمایه گذاری های غیر بورسی، ریسک سیاسی و اقتصادی، رضایت مندی سهامداران فعلی و شفافیت بورس به عنوان متغیرهای مستقل مورد بررسی قرار می گیرند. متغیر وابسته در این مطالعه جذب سرمایه افراد حقیقی می باشد. همچنین متغیرهای تعدیل کننده مورد بررسی در پژوهش حاضر جنسیت، سن، سطح تحصیلات، رشته تحصیلی و سابقه خرید سهام می باشند.
۳-۸) روش ها و آزمون های آماری
در این پژوهش از روش های موجود در آمار توصیفی (جداول توزیع فراوانی، میانگین، انحراف معیار واریانس و درصد) و آمار استنباطی(ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t برای دو نمونه مستقل‏، تحلیل واریانس تک عاملی، آزمون توکی،آزمون فریدمن)؛ برای خلاصه و تجزیه و تحلیل داده های پژوهش استفاده می شود. نرم افزار آماری مورد استفاده در این پژوهش نیز SPSS می باشد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

    • ضریب همبستگی پیرسون: این آزمون برای بررسی وجود رابطه و همبستگی بین دو متغیر کاربرد دارد. در پژوهش حاضر از این ضریب برای آزمون فرضیه های پژوهشی و تعیین وجود رابطه بین متغیرهای مورد بررسی استفاده شده است.
    • آزمون t برای دو نمونه مستقل: از آزمون t برای دو نمونه مستقل به منظور بررسی معنی دار بودن تفاوت میانگین نمره نظرات پاسخ دهندگان بر اساس جنسیت در خصوص متغیرهای پژوهش استفاده شده است.
    • تکنیک تحلیل واریانس[۶۹]: تکنیک تحلیل واریانس درصدد بررسی میانگین “K” جامعه آماری بر اساس آماره های آنهاست. چنانچه موضوع مورد بررسی جوامع آماری با توجه به یک متغیر مورد توجه باشد آن را تحلیل واریانس یک عاملی می نامند و با آن می توان فرضیه های مربوط به وجود تفاوت بین میانگین های دو یا بیش از دو گروه را مورد آزمایش قرار داد. این تحلیل نشان می دهد که بین میانگین های بعضی از گروه ها با گروه های دیگر تفاوت معنی دار وجود دارد یا خیر ولی مشخص نمی کند که بین کدام میانگین ها تفاوت معنی داری وجود دارد.
    • آزمون تعقیبی توکی: آزمون تعقیبی توکی زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که آزمون تحلیل واریانس معنی دار باشد؛ در واقع تکمیل کننده این آزمون است. این آزمون نشان دهنده گروه هایی است که میانگین نمرات آنها با یکدیگر تفاوت دارند.
    • آزمون فریدمن: آزمون رتبه ای فریدمن یک آزمون رتبه ای برای k نمونه همبسته است که علاوه بر رتبه بندی در نمایش اختلافات معنی دار نیز کاربرد دارد. در پژوهش حاضر از آزمون فریدمن در رتبه بندی سوالات بر اساس ارزیابی آنها در بین پاسخ دهندگان استفاده شده است.

خلاصه
در این فصل روش پژوهش مورد استفاده پژوهش حاضر شرح داده شد. نوع پژوهش، مراحل انجام پژوهش، جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری، روش و ابزار جمع آوری، روایی و پایایی پرسشنامه، متغیرهای پژوهش و روش های آماری مورد استفاده به طور کامل بیان شد. با بهره گرفتن از این روش تحقیق در فصل چهارم به تجزیه و تحلیل داده های پژوهش پرداخته می شود.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه
محقق پس از جمع آوری اطلاعات و داده های آماری باید آن را تجزیه و تحلیل کند تا بتواند به نتایج مورد انتظار برسد. این اطلاعات و داده های آماری به صورتی دقیق و با بهره گرفتن از روش های مناسب بررسی می شوند. در تحقیقات تحلیلی برای تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات از روش های دقیق تر و پیچیده تری استفاده می شود، اما در تحقیقات توصیفی به تشریح ابعاد پدیده ها و یک تحلیل سطحی و کلی در حد توصیف از ویژگی های جامعه یا واحد مورد بررسی اکتفا می شود. با این وجود در هر دو حالت اطلاعات و داده های آماری در حد نیاز تجزیه و تحلیل می شوند. در این فصل به تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه پرداخته شده و با بهره گرفتن از آزمون ها آماری فرضیه های پژوهش مورد آزمون قرار گرفته است.
۴-۱) بررسی و توصیف اطلاعات مربوط به خصوصیات عمومی خریداران سهام
در این قسمت به توصیف داده های مربوط به خصوصیات عمومی پاسخ دهندگان همچون جنسیت، سن، تحصیلات، رشته تحصیلی و سابقه خرید سهام پرداخته شده است.
۴-۱-۱) جنسیت
یافته های پژوهش نشان می دهد که تعداد مردان حدود سه برابر زنان می باشد بطوری که ۲/۷۳ درصد(۲۸۲ نفر) از پاسخ دهندگان را مردان و ۸/۲۶ درصد (۱۰۳ نفر) را زنان تشکیل می دهند(جدول ۴-۱).
جدول (۴-۱) توزیع فراوانی جنسیت پاسخ دهندگان

جنسیت

فراوانی

درصد فراوانی

مرد

۲۸۲

۲/۷۳

زن

۱۰۳

۲۸/۲۶

جمع

۳۸۵

۱۰۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...