۵/۱۹

۱۰۰

منبع: مطالعات میدانی نگارنده.
نمودار شماره۲۶ : میزان درآمد ماهیانه(به درصد)
از آنجایی که بیشتر ساکنین محله چاهستانیها (۵/۴۰ درصد) کارگر هستند به همین دلیل میزان درآمد آنها بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان می باشد در حالیکه در محله سورو بیشتر ساکنین درآمدی بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان دارند که این موضوع می تواند متأثر از شغل غالب ساکنین محله، که همگی دارای شغل آزاد هستند، باشد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که محله سورو از لحاظ نوع اشتغال و به تبع آن میزان درآمد نسبت به محله چاهستانیها وضعیت مناسب تری دارد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۶-۴- نوع مالکیت
از دیدگاه بسیاری از برنامه ریزان شهری، اسکان غیررسمی به نوعی اسکان گفته می شود که افرادی بدون اجازه و یا پرداخت اجاره بها مکان آنها را اشغال کرده و آن را سرپناه خویش قرار داده اند. این تعریف فقط به جنبه فیزیکی اسکان غیررسمی پرداخته و تصرف عدوانی را لازمه اسکان غیررسمی دانسته است (عسگری طباطبایی، ۱۳۸۱: ۱۰۲). با این حال مظفر صرافی نیز در تعریف خود از اسکان غیررسمی، نداشتن مجوز رسمی مالکیت را یکی از مشخصه های اسکان غیررسمی می داند. بنابراین بررسی نوع مالکیت، به عنوان یکی از مشخصه های اسکان غیررسمی و نیز یک متغیر تأثیرگذار بر اقتصاد خانوار ضروری می باشد. جدول زیر که نوع مالکیت را در دو محله موردمطالعه نشان می دهد، حاکی از این است که بیشترین نوع مالکیت در هر دو محله سورو و چاهستانیها به صورت ملکی است. اما درصد واحدهای اجاره ای و رهنی در محله چاهستانیها (۸/۴۳ درصد) نسبت به محله سورو (۸/۲۶درصد) بیشتر می باشد که این موضوع بدلیل وجود مهاجرین بیشتری است که در این محله سکونت دارند و بنا بر این نهاده اند که به صورت موقت در این مکان اقامت گزینند.
جدول شماره۴۳ : درصد نوع مالکیت

نوع مشارکت

اجاره ای

رهنی

ملکی

جمع

سورو

۴/۲۱

۴/۵

۲/۷۳

۱۰۰

چاهستانیها

۱/۳۴

۷/۹

۲/۵۶

۱۰۰

منبع: مطالعات میدانی نگارنده
نمودار شماره۲۷ : درصد نوع مالکیت
بر اساس اطلاعات بدست آمده از اداره ثبت اسناد و املاک استان هرمزگان ۸۵ درصد از قطعات محله چاهستانیها فاقد سند رسمی و تنها ۱۵ درصد از قطعات محله دارای سند رسمی می باشند. در واقع بیشتر ساکنین این محله که خود را مالک می دانند به صورت تصرفی صاحب زمین شده و خانه خود را بر روی این اراضی بنا نهاده اند و یا از اشخاص دیگر زمین یا خانه خود را به صورت قولنامه ای خریداری کرده اند، که همگی این افراد قولنامه را مدرکی جهت اثبات مالکیت خود می دانند. در مقابل محله سورو با قدمتی بیشتر به لحاظ مالکیت وضعیت مناسب تری نسبت به محله چاهستانیها دارد به طوری که ۵۸ درصد قطعات موجود در محله سورو دارای سند رسمی و ۴۲ درصد باقیمانده فاقد سند رسمی هستند. در واقع بیشتر خانه های قدیمی، به خصوص خانه هایی که در لبه ساحل دریا شکل گرفته اند به لحاظ عدم رعایت ضوایط و مقررات ( قانون حریم ۶۰ متر دریا) فاقد سند رسمی می باشند.
جدول شماره۴۴ : درصد رسمی یا غیررسمی مالکیت

نوع رسمیت ملک

دارای سند رسمی

فاقد سند رسمی

جمع

سورو

۵۸

۴۲

۱۰۰

چاهستانیها

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...