نگرش نسبت به فرزند
هنجار ذهنی تعداد مطلوب فرزند
تعداد ایده­آل فرزند
کنترل درک شده بر روی داشتن تعداد فرزند
نمودار ۳-۳ مدل تجربی تحقیق (مدل تعدیل شده تئوری رفتار برنامه­ ریزی شده برای تصمیمات باروری، آیزن و کلوباس: ۲۰۱۳، ۲۰۶)

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳-۵- فرضیه ­های تحقیق
– بین سن و تعداد ایده­آل فرزند رابطه وجود دارد.
– بین سن ازدواج و تعداد ایده­آل فرزند رابطه وجود دارد.
– بین مدت زمان ازدواج و تعداد ایده­آل فرزند رابطه وجود دارد.
– بین بعد خانوار و تعداد ایده­آل فرزند رابطه وجود دارد.
– بین تعداد خواهر و برادر و تعداد ایده­آل فرزند رابطه وجود دارد.
– بین وضعیت اشتغال و تعداد ایده­آل فرزند رابطه وجود دارد.
– بین درآمد خانواده و تعداد ایده­آل فرزند رابطه وجود دارد.
– بین میزان بهره­مندی از تسهیلات و تعداد ایده­آل فرزند رابطه وجود دارد.
– بین میزان تحصیلات و تعداد ایده­آل فرزند رابطه وجود دارد.
– بین میزان مطالعه و تعداد ایده­آل فرزند رابطه وجود دارد.
– بین طبقه اجتماعی و تعداد ایده­آل فرزند رابطه وجود دارد.
– بین میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی و تعداد ایده­آل فرزند رابطه وجود دارد.
– بین میزان آگاهی از روش­های پیشگیری از بارداری و تعداد ایده­آل فرزند رابطه وجود دارد.
– بین ترجیح جنسی فرزند و تعداد ایده­آل فرزند رابطه وجود دارد.
– بین میزان گرایش مذهبی و تعداد ایده­آل فرزند رابطه وجود دارد.
– بین نگرش نسبت به نقش­های جنسیتی و تعداد ایده­آل فرزند رابطه وجود دارد.
– بین نگرش نسبت به فرزند و تعداد ایده­آل فرزند رابطه وجود دارد.
– بین هنجار ذهنی تعداد مطلوب فرزند و تعداد ایده­آل فرزند رابطه وجود دارد.
– بین کنترل درک شده بر روی داشتن فرزند و تعداد ایده­آل فرزند رابطه وجود دارد.
فصل چهارم
روش شناسی
در انجام دادن پژوهش، به منظور کسب شناخت، باید مجموعه ­ای از گزاره­ها[۹۵] (فرضیه یا سوال­های تحقیق) را تدوین کرد، سپس آن­ها را مورد آزمون قرار داد یا پاسخ آن­ها را فراهم آورد. این امر، فرایند پژوهش را هدایت کرده و پژوهشگر را در به دست آوردن شناخت یاری می­دهد. بر این اساس، روش تحقیق وسیله یا طریقه­ی تعیین این امر است که چگونه یک گزاره­ی تحقیق مورد تأیید قرار می گیرد. به عبارت دیگر، روش تحقیق، چارچوب عملیات یا اقدامات جستجوگرانه برای تحقق هدف پژوهش، جهت آزمون فرضیه یا پاسخ دادن به سؤال­های تحقیق را فراهم می ­آورد (سرمد و همکاران، ۱۳۸۲).
۴-۱- روش و تکنیک تحقیق
روش تحقیق، اساسی­ترین مقوله­ی پژوهش است. چنانچه روش متناسبی با موضوع پژوهش انتخاب شود، کار تحقیق سریع­تر و مطمئن­تر انجام می شود. روش به کار گرفته در این تحقیق، کمی می­باشد.
در این پژوهش، از پیمایش[۹۶] به عنوان یکی از روش­های مرسوم در تحقیق­های کمی استفاده شده است. هر­گاه جامعه­ مورد نظر از وسعت زیادی برخوردار باشد و دسترسی به تک تک افراد امکان­ پذیر نباشد، مناسب­ترین تکنیک، بکارگیری پیمایش است.
۴-۲- ابزار جمع­آوری اطلاعات
برای گردآوری داده ­های پیمایش می­توان از تکنیک­های مختلفی از قبیل مشاهده، مصاحبه­ی عمیق، تحلیل محتوا و پرسشنامه سود جست (سامر و سامر[۹۷]، ۱۹۸۰). با این همه، پرسشنامه پرکاربرد­ترین تکنیک است. پرسشنامه، تکنیک بسیار ساختمندی برای گردآوری داده­هاست که در آن از هر پاسخگویی مجموعه­ یکسانی از پرسش­ها پرسیده می­ شود (دواس[۹۸]، ۱۳۷۶). در این تحقیق از پرسشنامه­ محقق ساخته به عنوان ابزار جمع­آوری اطلاعات استفاده شده است.
روند نهایی شدن پرسشنامه بدین صورت انجام گرفت که ابتدا در یک مطالعه­ مقدماتی، ۳۰ نفر از اعضای جامعه­ آماری پیش­آزمون شدند و مسائل تحقیق به ویژه در ارتباط با محتوای پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت که منجر به برخی بازنگری­ها در پرسشنامه، نظیر حذف برخی گویه ­ها و اصلاح نحوه­ طراحی برخی پرسش­ها گردید.
۴-۳- جامعه­ آماری و واحد تحلیل
جامعه‌ی‌ آماری تحقیق حاضر، زنان متأهل ۴۹-۱۵ساله­ی ساکن شهرستان مهر، واقع در جنوب استان فارس می­باشد که مطابق داده ­های آمار ایران براساس سرشماری ۱۳۹۰، معادل ۱۰۰۸۱ نفر می­باشند. در این پژوهش هر یک از زنان متأهل ۴۹- ۱۵ ساله­ی ساکن شهرستان مهر به عنوان واحد تحلیل در نظر گرفته می­شوند.
۴-۴- حجم نمونه و شیوه­ نمونه گیری
بر اساس فرمول کوکران و در نظر گرفتن مقادیر انحراف معیار (۹۶/۱=t)، دقت احتمالی ۵ درصد و احتمال خطای نمونه گیری ۵ درصد یا به عبارتی سطح اطمینان ۹۵ درصد، تعداد ۳۷۶ نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند.
نمونه گیری، شیوه­ دقیق و مؤثری در کسب اطلاعات درباره تعداد زیادی مورد است. میزان دقت و کارایی آن به نمونه­ مورد استفاده، حجم نمونه و روش گردآوری داده ­ها از نمونه بستگی دارد. نهایتاً نوع نمونه گیری براساس هزینه، دقت مورد نظر، نوع مسأله­ تحقیق و سنجش امکانات تعیین می­ شود (دواس، ۱۳۷۶: ۸۶). این پژوهش با روش نمونه گیری سیستماتیک[۹۹] صورت گرفته است. برای انتخاب نمونه­ سیستماتیک ابتدا باید با تقسیم حجم جمعیت بر حجم نمونه، نسبت نمونه گیری[۱۰۰] را به دست آوریم. سپس با پیدا کردن نقطه­ی شروع بر اساس نسبت نمونه گیری به دست آمده، نمونه انتخاب می­ شود.
۴-۵- پایایی ابزار سنجش
در این پژوهش از پرسشنامه­ محقق ساخته استفاده شده است. اعتبار[۱۰۱] پرسشنامه صوری بوده است؛ بدین صورت که پرسشنامه­ طراحی شده قبل از تکمیل، بر اساس نظر چند تن از اساتید صاحب­نظر دانشگاه اصلاح شده و به منظور کسب پایایی[۱۰۲] نیز با انجام پیش آزمون[۱۰۳] و تکمیل آن در نمونه ­ای مقدماتی و با انجام آزمون آلفای کرونباخ به اصلاح نهایی گویه ­ها پرداخته شده است. برای تعیین پایایی ابزارهای اندازه ­گیری، بهترین روش استفاده از ضریب آلفای کرونباخ می­باشد. این روش برای محاسبه­ی هماهنگی درونی ابزار اندازه ­گیری به ویژه پرسشنامه مورد استفاده قرار می­گیرد. در این تحقیق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده برای هر مقیاس در جدول ۴-۱ آورده شده است. همان­طور که مشاهده می­ شود هر کدام از مقیاس­ها و شاخص­ های مورد بررسی از همسانی درونی قابل قبولی برخوردارند.
جدول ۴-۱ ضریب آلفای کرونباخ مقیاس­های پرسشنامه

مقیاس
تعداد گویه
ضریب آلفای کرونباخ

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...