۵۹۲۴۹۳/۰

کردستان

۲۵۱۵۳/۳-

۷۰۹۷۸۱/۰

۶۵۱۸۲۳/۰

سیستان و بلوچستان

۷۶۷۲۴/۳-

۷۴۶۴۵۹/۰

۷۱۴۲۲/۰

توسعه نیافته

چهارمحال و بختیاری

۸۴۶۸۸/۳-

۷۵۲۱۲۴/۰

۷۷۷۰۹/۰

کرمانشاه

۷۶۶۸۹/۴-

۸۱۷۵۵۶/۰

۸۴۵۴۲۹/۰

ایلام

۰۵۶۵۴/۶-

۹۰۹۲۷۸/۰

۹۲۱۴۳۵/۰

اردبیل

۴۸۶۸۳/۶-

۹۳۹۸۸۱/۰

۱

مأخذ: منابع فارسی، منبع شماره ۳، صفحه ۱۱۴
۲-۴-۲ مطالعات خارجی
۱- باتیا و ری[۳۵]، (۲۰۰۴): با بهره گرفتن از روش تاکسونومی عددی و تحلیل عاملی پژوهشی با عنوان «تعیین سطح توسعه اقتصادی- اجتماعی در مناطق کوچک هند در سال۲۰۰۱» انجام داده اند. این پژوهش به بررسی تعیین سطح توسعه ۳۸۰ بلوک در ۳۲ منطقه از هند در سال ۲۰۰۱ پرداخته است. در این پژوهش یک بار با کل ۲۳ شاخص سطح توسعه بلوکها تعیین شده به طوری که ۴۳ بلوک توسعه یافته، ۱۸۷ بلوک نسبتاً توسعه یافته، ۱۱۸ بلوک کمتر توسعه یافته و ۳۲ بلوک توسعه نیافته شناخته شده اند. سپس بار دیگر با ۱۲ شاخص مربوط به بخش کشاورزی این بخش را به لحاظ توسعه، رتبه بندی نموده اند. به طوری که ۵۶ بلوک توسعه یافته، ۱۵۶ بلوک نسبتاً توسعه یافته، ۱۱۶ بلوک کمتر توسعه یافته و ۵۲ بلوک توسعه نیافته معرفی شده اند. در پایان اهداف بالقوه ای برای مناطق توسعه نیافته شناسایی شده، و برنامه هایی برای توسعه این مناطق ارائه گردیده است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۲- نوربخش[۳۶]، (۲۰۰۴): کار دیگری که در این زمینه انجام شده «بررسی توسعه انسانی و عدم تعادل منطقه ای در هند» می باشد. در این پژوهش به بررسی تفاوت های منطقه ای و همگرایی بین ایالت های هند پرداخته شده است. این پژوهش با بهره گرفتن از روش تحلیل عاملی انجام شده است، که بر اساس آن مجموعه ای از شاخص های اقتصادی- اجتماعی را برای بدست آوردن یک شاخص ترکیبی با هم تلفیق نموده و مناطق مورد مطالعه را با توجه به آن رتبه بندی نموده است. برای تعیین وزن و درجه اهمیت شاخص ها از روش های تحلیل مولفه های اصلی، ضریب نابرابری و ترکیبی از آن دو استفاده شده است. سپس با تحلیل رگرسیونی بین سه شاخص به دست آمده و شاخص توسعه انسانی، به تست نتایج پرداخته شده است.
۲-۵ جمع بندی و نتیجه گیری
امروزه اقتصاددانان طرفدار رشد متوازن در مناطق مختلف یک کشور معتقدند که تئوری قطب رشد پویا نه تنها نتوانسته است نابرابری منطقه ای را در کشورهای توسعه نیافته از بین ببرد بلکه باعث تشدید آن شده است، لذا آنها ضرورت برنامه ریزی منطقه ای صحیح را برای رسیدن به توسعه متوازن توصیه می کنند. آنها معتقدند که هدف از یک توسعه متعادل باید ایجاد بهترین شرایط و امکانات برای توسعه جامعه در همه نواحی باشد و تفاوت های زندگی بین ناحیه ای را به حداقل رساند و نهایتاً از بین ببرد. در کشور ما ایران، نیز مطالعات انجام شده، نشان داده که نابرابری و دوگانگی بین مناطق به شدت افزایش یافته است. نگرش بخشی در برنامه ریزی باعث گردیده، تا ایران جزو کشورهایی باشد که از عدم تعادل های منطقه ای بالایی برخوردار باشد. دلیل این مسئله را باید در فقدان توجه لازم سیاست گذاران و برنامه ریزان سطوح ملی و بخشی به ابعاد فضایی و منطقه ای دانست. بنابراین ضرورت برنامه ریزی منطقه ای صحیحی برای دست یابی به تعادل منطقه ای، و سیاست های جدی تری برای تمرکز زدایی در امر برنامه ریزی آشکار می گردد.
فصل سوم
سیمای صنعت استان کرمانشاه
۳-۱ مقدمه
همچنان که اشاره شد هدف از این مطالعه تعیین اولویت های سرمایه گذاری صنعتی در استان کرمانشاه می باشد. در این راستا با بهره گرفتن از روش ها و تکنیک های برنامه ریزی در صدد دست یابی به هدف مذکور هستیم. بدون تردید تحقق این هدف مستلزم شناخت سیمای صنعت استان می باشد. استان کرمانشاه علی رغم دارا بودن امکانات بالقوه برای استقرار صنایع، موقعیت جغرافیایی مطلوب و همچنین سهم مطلوب جمعیت از کل کشور نقش عمده و تعیین کننده ای در صنعت کشور ندارد. ما در این فصل به دنبال آن هستیم که تصویری جامع و کلی از صنعت استان را ارائه کنیم تا بینش لازم جهت دنبال کردن مطالعه اولویت بندی سرمایه گذاری صنعتی در استان را به خوانندگان ببخشیم.
۳-۲ جایگاه صنعت استان
۳-۲-۱ جایگاه صنعت استان در بعد ملی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...